Monday, February 28, 2011

SHAH ALAM vs MERLIMAU

 
Hujung minggu nih pilihanraya kecil di Merlimau, Melaka. Tiba-tiba saja tempat ni menjadi terkenal bagi sesiapa yang setakat sampai ke Bandar Hilir jika bertandang ke Melaka... bak kata orang Melaka... lahabau betul, Merlimau pun tak tau dekat mana. Kalau nak tau... tengok google map... hahaha.

Memang takde mercu tanda yang menarik di Merlimau nih... beberapa kilometer dari sini jika menghala ke selatan, kita akan sampai ke Muar (ada orang sebut 'Muau'... ada yang kata 'Muor)... kira dah masuk Johor Utara la tu. Berhampiran Merlimau ni juga la terletaknya dua tempat ikan bakar yang menjadi buah mulut pelancong yang datang ke Melaka... Pernu-Umbai dan Serkam. Ada juga beberapa lagi tempat lain seperti di Pengkalan Balak.

Itu baru sebut ikan bakar... belum lagi asam pedas Melaka. Memang pelancong akan cari dua benda makan ni... ikan bakar dan asam pedas. Saya pun tak habis lagi explore semua tempat makan yang ada di Melaka... maybe satu hari nanti nak kena stay sana dalam seminggu kot... jalan-jalan kasi gemuk makan.

Tiba-tiba saya teringatkan Shah Alam... kalau nak dibandingkan Shah Alam dengan Merlimau dari segi tempat makan... Shah Alam lagi berlambak kedai makan. Pendek kata semua jenis la ada di Shah Alam... bahkan asam pedas Melaka yang dijual oleh bukan orang Melaka... dan mungkin juga bukan orang Malaysia... hahaha. Musykil betul kadang-kadang makan di Shah Alam nih sebab yang hidangnya bukan orang kita... Tibet ada, Vietnam ada, Cambodia ada, Bangladeshi ada... Indonesian jangan cakap la, dia sesaja.

Tapi ada satu pesanan SMS yang saya terima dari kawan yang sedang buat liputan pilihanraya di Merlimau... yang membuatkan fikiran saya agak terganggu seketika. Dia kata di kawasan Politeknik Merlimau berhampiran dengan Medan Selera... akses WiFi adalah percuma... 24 JAM... line pun laju beb... tak payah nak pakai password bagai.




... saya tertanya-tanya juga, maybe di Shah Alam ada kot tempat public disediakan WiFi free tanpa perlu masuk password.... tapi di mana ya?

... kalah juga kita dengan Merlimau rupanya... haissssss lemau beb.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...