Sunday, January 1, 2012

MELAKA: APA NAK BUAT DALAM SEHARI?

Melaka sekarang ini telah menjadi lokasi pelancong yang paling kerap dikunjungi, bukan sahaja di musim cuti sekolah malahan pada cuti hujung minggu... memang padat. Bayangkan, kita perlu tahan sabar untuk memandu dari tol Ayer Keroh ke Bandar Hilir... adakalanya hampir 40 min - 1 jam. Mana taknya... bersusun kenderaan menuju ke destinasi yang sama... BANDAR MELAKA. Walhal, pada hari-hari lain, ianya hanya mengambil masa kurang dari setengah jam.

Apapun, tahniah kepada Ketua Menteri Melaka dan hulubalangnya yang pada hemat saya telah menjalankan tugas dengan amat baik, menjadikan Melaka lokasi pelancongan yang semakin menarik saban tahun... ditambah pula dengan orang Melaka yang memang terkenal dengan ramah-tamahnya.

... tapi, apa yang kita boleh dibuat dalam sehari? Mungkin ada yang sampai sahaja ke Melaka... check-in hotel, lepak baring-baring melepaskan lelah dan silap-silap dah nak petang baru la sibuk nak pergi cari tempat makan. Lepas makan yang kadang-kadang hingga agak lewat malam... kemudian terus balik ke hotel semula untuk tidur.

Rugi beb, datang jauh-jauh lepas tu setakat layan ikan bakar kat Umbai dan... tidur kekenyangan. Meh saya bagi sakjesion... terutamanya bagi yang datang dari Lembah Klang, yang cuma sempat nak luangkan masa hanya sehari semalam cuti hujung minggu.

Ok, dari Shah Alam (contoh paling best hahahaha)... keluar dalam pukul 8am. Tapi sarapan la dulu dekat Geylang Kopitiam ke, PappaRich Seks 13 ke... atau mana-mana la yang sesuai untuk lapik perut perjalanan 2 jam ke Melaka. Makanan dekat R&R highway tu... confirm kurang sedap hahaha. Gedebak gedebuk lepas sarapan bagai, saya rasa bolehlah sampai kat Ayer Keroh tu dalam pukul 11am. Nak check in kat hotel... pukul 2pm baru line clear beb, takkan nak terkedek-kedek kat lobby hotel tunggu kunci.

Nak makan asam pedas awal sangat... silap-silap belum siap lagi. So, park je kereta kat area dekat-dekat Mahkota Parade atau Dataran Pahlawan. Lepas tu boleh la berjalan hala ke Kota Melaka, area situ banyak tempat sejarah untuk bergambar. Malas nak jalan? Believe me beb, walking is much better than driving dekat-dekat sini... jem. Lagipun memang tak terasa sangat berjalan... khayal tengok orang dan bergambar. Lapar... no problem, tahan sket la untuk belasah asam pedas nanti.

Ni dia.... ais kacang kat sebelah Sungai Melaka, depan bangunan merah Belanda tu...






Kamon... takkan korang nak makan heavy sebelum lunch kan... layan ais kacang dengan ABC aiskrim la dulu...






ABC tak cukup? Takde hal dowh... sebelah stall tu ada brader jual kuih, panas-panas lagi...






Kadang-kadang kena tunggu la kalau nak tempat duduk... tapi makanan pun ringkaskan, makan berdiri pun no hal. Tapi memang enjoy la sambil tengok telatah pelancong yang lalu-lalang.

Lepas pekena ni, kat tepi tu je boleh layan view yang menarik macam kat Venice dan Belanda... korang tak percaya, layan nih...













Korang boleh berjalan hala ke atas... view memang menarik dan menyamankan. Mana korang nak cari view ni kat tempat lain. Kalau jalan hala ke bawah sampai ke simpang nak ke area Jonker's Street, kita akan jumpa replika kincir air... berdepan dengan Hotel Casa Del Rio. Hala ke hujung tu ialah tempat port feri yang membolehkan kita menikmati pengalaman Sungai Melaka dan juga terletaknya replika kapal Portugis yang terkenal tu.







Saya rasa kalau setakat pusing-pusing jalan di sini je akan mengambil masa hampir sejam atau lebih sedikit.

Sekarang... jam dah dekat pukul 12.30pm... makan lunch time, kenalah jalan balik ke tempat letak kereta. Mana lagi kalau bukan asam pedas Melaka... wajib tu. Ada beberapa pilihan. Pertama, di kedai corner lot bersebelahan Pahlawan Walk dekat Mahkota Parade tu (lupa nama kedai). Kedua, juga sebuah kedai selang satu blok dari sini... juga di corner lot blok. Dan, ketiga... ini yang nak cerita... kena drive la sikit dalam 10-15 minit ke Jalan Ujong Pasir. Nama kedai ni Perhentian Kuih Tradisional... betul-betul sebelah Hotel Arenna De Lux.

Meh tengok...






Sempoi je kedai ni...


























Hidangannya simple je... dengan nasi putih, timun dan telur masin. Tu je, tapi asam pedas Jenahak atas tu... memang sedap. Asam pedas Melaka ni cair sedikit tapi memang terasa la... i loike :).






Kuih ni pun murah... macam-macam jenis ada.

Korang layan la makan kat sini pelan-pelan sampai nak pukul 2pm. Parking ada kat seberang jalan dan kalau nasib tak berapa baik... tempat duduk takde. So, datang awal sikit dalam pukul 12pm kalau nak selesa makan.

Habis makan, boleh la check-in hotel dan rehat sekejap. Tapi pukul 4pm kena keluar beb... boleh la jamak solat tu. Malam confirm semua orang nak layan seafood kat area Umbai/Pernu... Kedai Makan Laksamana... kena sampai kat sini dalam pukul 6.30pm, kalau datang lepas pukul 8pm... nasib-nasiblah kalau ada tempat kosong. Tak jauh dari Bandar Melaka... dalam 20 minit memandu ikut Jalan Ujong Pasir menghala ke Umbai.

Nak makan apa sini... suka korang la pilih ikan :)

























Kepah beb... hehehe sedap ni masak black pepper





















Rasanya dalam pukul 8pm habis makan kot... hahahaha. Tepi laut der... sambil nikmati dan ambil gambar... rugilah datang jauh-jauh takde gambar.












Ok, habis ni... boleh terus balik ke hotel. Tapi, sebelum tu singgah dulu dekat area replika kapal Portugis tu untuk ambil gambar waktu malam. Kamon la... malam masih muda, takkan nak balik bilik kan...
















Memang meriah kat sini. Dan kalau larat... boleh berjalan dalam 10 minit hala ke Jonker's Walk. Area ni ada konsep pasar malam dan deretan kedai-kedai pra merdeka yang cantik. Sori la beb tak dapat ambil gambar malam tu sebab hujan. Sempat masuk Hardrock Shop je... Hardrock Cafe sedang dalam proses renovasi untuk dibuka pada awal tahun 2012.











Dulu la... beberapa tahun dulu... rambut wa pun macam brader sebelah tu dowh. Sekarang, style imam muda hahahaha.

Habis layan Jonker's Street ni... boleh la balik bilik, jam pun sudah hampir pukul 10.30pm. Ok kan untuk percutian sehari... esoknya check out pukul 11am dan sempat lagi layan asam pedas untuk lunch sebelum drive balik ke Shah Alam.

Bukan susah pun nak menikmati keindahan negara sendiri... pilihan kita :)

SELAMAT TAHUN BARU 2012 KEPADA SEMUA PEMBACA BLOG SAYA... semoga tahun ini memberikan harapan baru kepada semua dan dimakbulkan segala doa... amin

3 comments:

  1. proud to be malaccarian ehehehege. btw, byk lg bende best ; coconut shake klebang, kueh udang ag, asam pedas pasar borong, satay kg jawa ... ehehehe

    ReplyDelete
  2. nape lama sgt x update ni acik...dah pencen ke

    ReplyDelete
  3. Cik Aletheea: ... Melaka memang the bestest sekarang ni :)

    Aen: ... ilham takmo mari lagi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...