Thursday, October 15, 2009

Bahasaku Nan Indah

Beberapa bulan yang lalu saya berpeluang bergambar dengan A. Samad Said yang kebetulan terserempak di depan toko buku Borders, Pavillion Mid-Valley. Terkenang saya bagaimana beliau dan rakan-rakan berjuang untuk memperkasakan Bahasa Melayu di Malaysia hinggakan sanggup berdemonstrasi di jalanan. Tapi bukanlah tujuan saya untuk berdiskusi tentang demonstrasi tersebut mahupun tentang pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan di atas isu ini dalam tulisan saya kali ini. Saya ingin bercerita tentang bahasa yang saya tidak pasti bagaimana ianya mula dituturkan namun sebilangannya masih diterimapakai sehingga hari ini.

Bahasa Melayu kita memang telah lama tercemar, dicemari dan akan sentiasa tercemar sampai bila-bila. Ianya semakin ketara sejak teknologi penghantaran pesanan melalui SMS diperkenalkan di Malaysia. Perkataan singkatan menjadi pilihan kerana bilangan perkataan yang dihadkan untuk sekali SMS bagi menjimatkan kos SMS.

Sengaja saya gunakan permulaan tulisan ni dengan bahasa skema di atas... nanti orang kata cakap tak serupa bikin pulak, cerita tentang bahasa tapi pakai bahasa pasar. Tapi apa ada hal kan... takkan orang nak saman pulak. Sebab bahasa yang nak saya ceritakan selepas ni adalah perkataan yang entah dari mana dan bila munculnya... tau-tau dah ada. Nak kata salah, ramai pulak orang gunakannya... tapi sebilangan perkataan itu masih digunakan hingga sekarang. Kadang-kadang perkataan tersebut boleh juga beri maksud yang berlainan... ikut ayat la. Mungkin juga boleh dikatakan perkataan-perkataan itu satu bentuk 'slanga' yang kadang-kadang pelik sungguh bunyinya.

GOSTAN

Cara menyebutnya... 'Go Stun'. Maksudnya... undur atau berundur. Perkataan ni ditujukan jika kita bawak kereta... terlajak... dan perlu berundur. Ada je la yang terpekik... 'Oi, gostan la keta tu'.

GOHEAD

'Go head'... begitulah sebutannya. Tapi perkataan ni ada la bunyi-bunyi sikit macam 'Go Ahead'... memang itulah pun maksudnya... atau dalam Bahasa Melayu... 'teruskan'. Tapi jangan terkejut... ada jugak orang tua-tua dulu kalau bercakap... 'gohead la basikal tu betul-betul'... maksud gohead tu adalah... kayuh. Tak percaya? Pergi la jumpa orang tua-tua di Klang atau belah-belah Kuala Selangor dan Sabak Bernam.

BERLENGGING

Maksud perkataan ni... tak pakai baju atau tak berbaju. Selalunya ditujukan pada budak-budak kecik yang main merata-rata siang buta tengah-tengah panas.

GOBOK

Almari di dapur tempat menyimpan makanan... orang Bugis kata 'gerobok.

REMAH

Cara menyebutnya... 'g(r)hey mah'. Perkara atau hal kecik yang dianggap leceh atau walaupun kecil tapi perlu juga diberi perhatian.

TITIK BENGIK

Saya pun tak pasti maksud perkataan ni tapi boleh juga membawa maksud... hal-hal yang remeh temeh. Contohnya... 'benda-benda yang titik bengik pun nak ambil hati'... macam tu la lebih kurang.

GEBOR

Bermaksud selimut

TOKAK

Perkataan ni membawa maksud... gigit atau menggigit.

MENGULOR

Perkataan yang amat terkenal di kalangan kakitangan kerajaan... jangan marah. Membawa maksud... hilang entah ke mana, tak buat kerja.

MENGELAT

Lari dari tugas atau kerja. Juga bermaksud curi tulang atau mencari peluang untuk tidak melakukan sesuatu suruhan kerja.

HEMPOK

'Aku hempok ko kang'... macam nak pukul la kononnya.

KELEPET

'Dikelepetnya aku...' maksudnya menipu atau temberang. Ahli politik biasa la dengan perkataan ni sebab... diaorang pun ramai yang kaki kelepet... hahaha. Kadang-kadang perkataan ini ditukar ganti dengan perkataan 'selebet' yang juga membawa maksud yang sama.

BINGAI

Kurang sedap sikit maksud perkataan ni... 'bodoh atau lembab'.

HAPRAK

Seseorang yang berperangai buruk dan tidak boleh dipercayai. Jika disebut... 'tah budak haprak mana tah'... maksudnya budak yang teruk zahirnya dan tidak diketahui asal-usul keluarganya.

Begitulah lebih-kurang beberapa perkataan yang dapat saya ingat secara spontan dan mudah-mudahan zaman tidak akan menelan bahasa kita yang indah. Janganlah pulak nanti dek kerana nak jimat SMS... lama-lama cara kita berbahasa pun makin pelik bunyinya... 'aq nk msk t'do dlu, sok smbg'... 'aku nak masuk tido dulu, esok sambung'.

...... alahai bahasaku nan indah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...