Monday, October 12, 2009

Apa Yang Akan Anda Buat Jika Ada USD$25,000,000

Ramai rakan-rakan saya beritahu ada menerima email yang memaklumkan mereka memenangi loteri, cabutan email khas, permintaan pemindahan dana dan berbagai lagi bentuk email yang seperti itu. Jumlah yang mereka sepatutnya terima bukan kepalang angkanya... berbelas juta USD. Naik jenuh saya terangkan berkali-kali dan ada juga yang sanggup bertegang urat semata-mata ingin memenuhi naluri bakal jutawan mereka... mana tidaknya, berjuta ringgit... ada enam angka kosong di belakang.

Jadi, biarlah saya terangkan di sini untuk tatapan masing-masing. Mungkin mereka merujuk saya kerana kebetulan saya seorang Akauntan. Renungkanlah perkara di bawah yang mungkin boleh memberi sedikit panduan dan ingatan bukan sahaja untuk mereka tetapi juga untuk saya sendiri:-

  1. Untuk yang beragama Islam, loteri itu adalah haram. Jadi tidak usahlah layan langsung email yang kata anda menang loteri.

  2. Mengikut rekod, terdapat puluhan juta penduduk dunia yang mempunyai email termasuk anda. Kenapa dan bagaiamana anda dipilih, adalah berdasarkan 'science of probabilities and chances'... penipu itu hanya pilih rawak secara 'copy and paste', kebetulan terpilih email anda. Dan janganlah terfikir bahawa ini adalah rezeki yang ditakdirkan untuk anda.

  3. Tiada siapa pun di dunia ini yang sanggup membahagikan duit yang mereka ada kepada orang yang tidak dikenali dengan peratusan 70%:30% atau sebagainya. Sejarah telah membuktikan, sedangkan orang yang dikenali juga tidak menerima sebarang pembahagian harta yang tidak sebanyak mana, inikan pula hendak membahagikan puluhan juta kepada orang yang langsung tidak dikenali.

  4. Tak payahlah berangan... kalau hendak harta... BERKERJALAH RAJIN-RAJIN.

Kepada rakan-rakan sekalian, semoga dimurahkan rezeki yang halal dan kesihatan yang baik... amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...