Tuesday, October 20, 2009

Masjidku Surauku

Cuba park kereta dekat Extreme Park, Seksyen 13, Shah Alam... lepas tu jenguk seberang jalan... ada sebuah surau @masjid sebelah traffic light tu. Start enjin.. cuba drive hala ke mana-mana taman perumahan sekitar bandar Shah Alam yang jaraknya cuma 10-15 minit perjalanan... akan jumpa juga surau dan masjid. Dan akhir sekali park kereta dekat Masjid Shah Alam... ada berbelas ekar tanah lapang dalam masjid ni dan begitu juga di surau dan masjid yang tadi kita lalu. Sambil-sambil drive tu cubalah isi minyak kat mana-mana stesen minyak... gerenti jumpa budak-budak yang sepatutnya duduk di sekolah atau rumah untuk belajar... tapi sedang jual produk minyak angin dan kalendar atas nama rumah anak-anak yatim. Last sekali... pergi cucuk duit dekat mana-mana ATM... gerenti ada orang tercongok depan teller machine tu dengan satu bakul... mintak derma untuk berbagai sekolah anak yatim dan pembinaan surau @ masjid.

Memang benar saya agak terganggu dengan situasi di atas... tentang tanah lapang masjid, tentang anak-anak kecil tu dan yang terconggok depan ATM dengan bakul 'laundry'. Saya telah didedahkan dengan dunia perniagaan sejak usia kecil dan banyak kali saya dengar ustaz-ustaz bagi ceramah... 2/3 rezeki datangnya dari perniagaan. Tanah lapang kosong = anak-anak kecil kutip derma = mamat pakai kopiah duduk depan ATM. Yang saya nampak... tanah lapang yang boleh diusahakan oleh mamat pakai kopiah sambil mengajar anak-anak kecil cara bertani dan berniaga di samping beri pendapatan sewa tanah kepada masjid dan hasilnya boleh digunakan untuk mana-mana pertubuhan tanpa perlu kutip derma. Apa... tak boleh buat? Saya akan terangkan secara ringkat selepas ini untuk renungan bersama. Tak payahlah tunggu 'political will' untuk buat semua ni.

Memang kita boleh manfaatkan tanah lapang di masjid untuk menjana pendapatan berterusan kepada banyak pihak selain dari menyewakan lot-lot kosong untuk peniaga menjual barangan Industri Kecil Sederhana. Kalau pihak masjid pergi ke jabatan pertanian atau mana-mana agensi pertanian... saya pasti agensi tersebut mempunyai teknologi memanfaatkan tanah-tanah lapang samada berukuran besar atau kecil untuk diusahakan sebagai kawasan pertanian. Bukan sedikit teknologi pertanian yang telah dicipta sekarang ni... banyak, kalau kita rajin membaca dan bertanya. Tak payahlah bagi alasan bau busuklah nanti... kotorlah... kalau nak buat untuk manfaat ummah... itu bukan halangan. Kita orang Islam... kenalah buktikan segala suruhan yang menyatu dan menguatkan umat... bukan mengimarahkan segala macam 'tak boleh' kononnya itu adalah larangan agama.

Saya yakin ramai yang boleh dibabitkan dalam perniagaan di masjid ini. Dan saya juga amat yakin... hasilnya dapat dimanfaatkan oleh semua orang. Bayangkan... 'Sunday Market' di masjid Shah Alam... ada orang jual sayur, jual barangan pertanian dan bermacam-macam lagi. Itu kalau satu masjid... bayangkan kalau dibuat di hampir 380 buah masjid yang melata di Selangor... belum lagi surau-surau. Kalau dikumpulkan semua hasil pertanian dalam sebulan dari semua masjid ini... banyak tu. Panggillah semua orang yang boleh dibabitkan untuk mengusahakan program ni... kalau tak dimulakan, memang takkan berjaya langsung... tapi kalau dah mula... setidak-tidaknya 50% kejayaan pasti ada. Gerenti imam-imam yang ada akan buat solat hajat sebaiknya bagi mendoakan kejayaan... takde la asyik-asyik solat hajat tolak bala je.

Saya sebenarmya tidak nampak kenapa semua masjid yang ada di Malaysia ni tidak boleh menjadi tumpuan ramai dalam berbagai perkara... dan bukannya suram dan kelam je macam 'rumah tinggal' dalam cerita Antara Dua Darjat. Bayangkan Masjid Shah Alam jadi tumpuan macam Masjid Makkah Al-Mukarramah atau Masjid Nabawi, Madinah Al-Munawwarah. Semua pembangunan dan aktiviti akan berpusat di sekeliling masjid tersebut dek kerana aktifnya masjid tersebut. Ini tidak... masjid penuh sebab ada makam keramat la... sejadah berdiri la... kubur wali la... Islam dikenali dengan benda-benda mistik dan perkara misteri.

Saya akui... memang susah nak buat perkara yang baik... ada je yang bagi macam-macam hujah membangkang dan itu belum lagi ahli-ahli politik (yang mengaku mereka ahli politik... haprak) yang kerjanya asyik membantah je tapi tak pernah buat apa-apa. Tapi... kena cuba la... kita pun tak pernah disuruh solat dengan niat je... makan pun kena bersuap beb, kalau niat je mau kebulur.

Kita boleh ambil mana-mana pertubuhan yang ingin meminta derma agar menukar pendekatan mereka... 'suruh mereka berniaga'. Besar bidang pertanian ni... membajak, menanam, menjaga, memetik, menyimpan, menjual, memasar... macam-macam bidang kerja boleh diagihkan dan semuanya boleh dibuat oleh banyak pihak. Lembaga Zakat juga pasti boleh membantu dalam bentuk kewangan dan tidak lama lagi takde la Lembaga Zakat asyik bagi ikan je... sekarang mereka boleh mula bagi pancing. Barulah la sedap sikit dengar ustaz-ustaz berkopiah bagi ceramah... 'bekerjalah dan berusahalah'... takde la terasa kosong hambar je kata-kata tu. Bukan ke kerajaan dok canang dengan iklan bagai siap ada muka ahli politik sekali kat billboard... 'PERTANIAN ITU ADALAH PERNIAGAAN'. Tunggu apa lagi para Menteri Besar sekalian... buat je la... takkan nak kata pulak masjid tu bidang kuasa bawah Sultan pulak. Kalau tak disembahkan pada Sultan... mana Sultan nak tau.

Dari asyik bergaduh tuding jari je... baik la kita berniaga kan. Silap-silap esok ada orang buat parti baru... parti yang tak berpolitik... PARTI RINGGIT MALAYSIA... haisssssss.

1 comment:

  1. hmm..dulu dah pernah bagi cadangan diaorang kata nanti kotor aa...buang sampah merata rata...tapi idea perniagaan di kawasan masjid tu bagus...takkan hari jumaat jer meriah nak berniaga yer tak...apa salahnya hari lain pun sama....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...