Monday, March 21, 2011

RM25 NETT... NAK MAKAN BANYAK DAN SEDAP

Dulu saya pernah tulis apa yang boleh kita makan seafood dengan nilai duit sebanyak RM100. Lebih-lebih lagi zaman ekonomi 'tak berapa nak gi'... tapi tekak nak makan sedap dan kalau boleh banyak pilihan. Hari ni saya cerita pasal RM25/satu kepala pulak... dengan duit sebanyak ni kita boleh makan banyak benda dalam satu makan malam... STEAMBOAT. Memang ada beberapa tempat yang menyediakan hidangan steamboat dan ada yang lebih murah lagi dalam lingkungan RM15-RM22 satu kepala. Cuma seperti biasa, saya kena la pilih satu tempat dulu kan... mana ada time nak gagau merata tempat test beb.


Inilah kedai makan yang saya maksudkan... TUPAI-TUPAI. Kenapa saya pilih kedai ni... pertama, saya pernah makan di kedai yang sama tapi terletak di depan Dewan Bahasa KL. Kedua, tidak jauh dari rumah saya. Ketiga, sebab LAPAR time hujan. Keempat, dah banyak kali saya lalu depan kedai ni... tak tahan, kena singgah gak. Ada banyak lagi alasan tapi alasan terakhir... SAYA SUKA MAKAN. Kedai ni terletak di Seksyen 13, Shah Alam, berhadapan dengan Apartment Acapella. Sebelum kedai ni beroperasi di sini, dah ada beberapa operator mencuba nasib... tapi gagal dan pernah terbakar sekali rasanya. Saya tak tau siapa ownernya tapi kalau orang kita... baguslah berniaga, mudah-mudahan berjaya.

Bagi suspens sket sebelum cerita bab makan... macam mana kemudahan di kedai ni. Tempat parking memang banyak cuma kalau ramai orang... jauh sikit la kena parking, ala dalam 20-30 meter je jauh. Takkan nak park dalam kedai pulak kan macam ada sesetengah orang, kalau boleh depan pintu kedai walaupun halang lalulintas. Meh kita tengok...


So takde alasan la kan bila dah masuk waktu tu...


Ada juga disediakan ruang makan berhawa dingin yang boleh memuatkan hampir 20 orang kot... saya tengok dari luar je.

Ini pula ruang makan utama... terbuka. Boleh muat ramai nih... ada meja untuk 2, 4 dan 6 orang... so takde masalah nak datang berapa orang pun. Ada tv flat skrin di sudut strategik dan kipas besar... so makan panas-panas memang takde masalah juga. Tapi bila pekena steamboat time hujan... memang tak boleh nak kata apa dah.


Ini pula 'hut' untuk buat air... so kalau sapa-sapa nak minum ala-ala The Beach kat Jalan P. Ramlee tu... boleh try sini... tapi takde alkohol la. Boleh la merasa minum kat bar... haha.


Ini pula beberapa jenis 'sauce' yang ada... sambal belacan pun ada tu.


Agak-agak larat nak makan semua? Mee ada, nasi goreng ada... spaqghetti pun ada.


Berapa pinggan agak tu ada jenis-jenis sayuran


Inilah seksyen nasi dan mee


Spaqghetti... dan mee goreng :)


'Free flow' minuman... air sejuk ada malahan teh tarik, kopi kaw dan teh o pun ada... minum la sebanyak mana yang nak... tapi ambil la sikit-sikit... takut membazir nanti.


Cuba tengok... aneka jenis seafood pun ada... pepahat pun ada beb, bukan senang nak dapat tu.


So bila dah pilih makanan yang kita suka... kasi masuk dalam kuah steamboat tu. Tunggu la dalam 5-10 minit kasi masak sikit... lepas tu confirm tak sabar-sabar nak makan lebih-lebih lagi bila bau kuah tu naik. Kuah untuk steamboat ni ada 3 jenis perasa... pedas, ayam dan manis tapi boleh pilih dua je la. Saya syorkan pedas dan ayam.


i

Ini pula seksyen aiskrim... ada enam jenis aiskrim


Amacam... agak-agak sedap tak?

Seperti biasa la... bila makan steamboat ni kena ambil sikit-sikit. Jangan ambil banyak-banyak dan lambakkan dalam bekas masak steamboat tu... nanti tak larat nak makan macam-macam dan terbuang begitu je, membazir pulak


... nak tahu sedap ke tak sedap, kena la cuba sendiri beb tulisan ini tidak dibayar. Kalau sedap boleh datang lagi, kalau tak sedap... ada banyak lagi kedai steamboat yang ada, rajin-rajin la pusing stereng tu.

Selamat makan... kadang-kadang ini je la kot yang menyatupadukan kita.

Photographer: Shidabee

7 comments:

  1. best gak tempat ni..belum pernah try lagi..lps ni bro bole try kat Flamming steamboat kat sebelah Sunway Inn.mcm2 ada..abg K

    ReplyDelete
  2. Abg K? hahahaha macam ku tahu je sapa 'kun' nih. Nanti aku try sana

    ReplyDelete
  3. Tupai2 memang banyak pilihan menu dia. Tapi masa sya pegi dulu dalam bulan ramadhan.Harga pun tak ingat sebab kawan yg belanja .

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. kena cuba dulu. tapi setakat ni ramai yang beri maklum tidak menghampakan.

      Delete
  5. Mcm sedap ni..bole try ni.. dekat ngan acapella service apartment pn ade gak tmpt steamboat ngan grill ni.best jugak situ. tapi kalo nk try nasi grg ayam panggang yg sedap bole pegi mkn kt kedai kopi pak ngah seksyen 8 dkt ipk tu. mmg meletup

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...