Wednesday, March 9, 2011

CICAK TOKEK aka TOKAY GECKO

Hari ni MC... perut meragam kelmarin dan hari ni terus demam. Satu malam tak tidur malam kelmarin... ulang alik ke 'ofis kecik' setiap 1/2 jam... haru beb, memang betul-betul haru dibuatnya. Alhamdulillah hari ni ada kurang sikit... walaupun badan terasa agak goyang, darah tak jalan betul lagi kot haha. Tapi sms dari sorang kawan agak 'melajukan' aliran darah... 'Bro, kalau ada cicak tokek bagitau. 1kg boleh cecah RM1 juta'. Macam tak percaya langsung dan saya cuba la gagau sebarang maklumat yang ada.

Gambar hiasan
Ini la rupanya cicak tokek ni atau dalam English Educationnya... Tokay Gecko. Dikhabarkan cicak ni merupakan sumber kepada vaksin pencegahan AIDS dan HIV. Saya tak sempat nak google pasal fakta ni... bila saya buat google search... hebat binatang berkaki empat ni. Harga seekor cicak ni di antara RM4,000 - RM1.5 juta seekor bergantung kepada saiz dan berat. Hampir semua orang menawarkan binatang ni dan dakwa memilikinya. Mereka yang membuat tawaran juga begitu ramai... berebut-rebut. Tak kurang juga ada yang dah senaraikan sekali 'rules and procedures' pembelian.

Bayangkan kalau sesiapa dulu ada bela binatang ni dari kecil sebagai binatang peliharaan permainan... tiba-tiba orang ketuk pintu rumah dan tawar RM1 juta untuk beli... jutawan satu malam sekelip mata beb. Apa pun, selamat berniaga pada kawan-kawan... tapi berhati-hatilah terutamanya sesiapa yang jadi broker tu. Jangan sampai kena tipu sampai bergolok gadai nanti... bukan murah urusniaga ni beb.

Gambar hiasan

... agaknya bila la lalat ada komersial value... senang sikit nak tangkap kat belakang rumah tu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...