Sunday, March 20, 2011

BUKU MEMOIR TUN MAHATHIR


Saya kira semua orang dah tau kot pasal buku nih... RM100 senaskhah... boleh tahan mahal. Beberapa hari selepas dilancarkan, buku ni sold out... tak silap saya MPH dan Borders masing-masing edar 5,000 naskhah dan dengar khabarnya juga 3 hari kemudian... habis. So, ramai yang dah order kena tunggu cetakan yang berikutnya. Saya pun terlepas tapi kebetulan semasa hendak beli suratkhabar di myNEws.com di 1Utama... ada beberapa naskhah masih dijual. Mungkin kerana kedudukan kedai ni yang agak terpencil, ramai yang tak perasan buku tu. Malangnya, buku yang saya beli tersilap cetak... ada jumping pages selepas mukasurat 56. Semalam baru ada kesempatan untuk tukar yang baru dan terkejut juga... masih ada beberapa copies di rak sedangkan ramai juga orang merungut sebab terpaksa tunggu hujung bulan untuk dapatkan sebuah di MPH atau Borders.


Memang tebal beb buku nih, kualiti kertas pun bukan jenis kuning-kuning macam kertas surat beranak kita dulu... putih la. Kalau nak diusung sana-sini dalam beg, mau luruh gak bahu... saya lebih rela la usung kamera Olympus PEN-2 dan Sony video cam tu dalam pouch kecil saya yang disangkut di pinggang. So, baca kat rumah je la buku ni nampaknya.


Tu dia... sampai Chapter 62 yang berakhir di mukasurat 809. Selepas tu sampai mukasurat 843 adalah Glossary dan Index.


Ini adalah tajuk babak pertama... hanya 23 mukasurat dan selepas itu terus babak 'I Am A Malay'. Menarik juga susunan babak ni... kena tunggu habis baca dulu baru boleh ulas hal-hal tersirat... hahaha.


Seperti kebanyakan buku-buku memoir yang lain... dan sama macam sesetengah filem... penutupnya mesti ada persoalan baru yang cuba ditimbulkan. Tun Mahathir memerintah hampir 22 tahun... tentu beliau lebih melihat perkara lebih mendalam berbanding kita dan bukan semua boleh diceritakan.

So, takmo la komen banyak-banyak sebab tak habis baca... tengok la macam mana nanti... selamat membaca

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...