Thursday, June 16, 2011

MAKAN-MAKAN DI BANDAR KLANG... RESTORAN MAS MERAH

Nama restoran ni agak retro sedikit... macam nama watak dalam filem 60an, walaupun kadang-kadang konpius sikit apakah ianya ada kena mengena dengan Mas Joko. Haha... untuk pengetahuan, restoran milik penuh orang Melayu Muslim ini memang amat dikenali di bandar Meru dan kawasan yang berdekatan dengannya... some say Shah Alam too... Mohd Haizulim 'Mas Joko' Jarkasi. Bangga beb, seorang kawan yang berani membuka sebuah restoran makanan Melayu Johor dan Selangor di bandar Klang. Jika tak silap... hampir tiada restoran milik orang Melayu tapi kalau kedai dan gerai kecil memang ada. Usaha anak muda yang tak berapa muda lagi nih memang sesuatu yang patut dibanggakan... dan harus DISOKONG.

Jadi mari kita lihat dulu exterior kedai nih. Memang chanteq dan terletak di corner lot, terletak di hujung blok selepas simpang Jalan Taiping... jalan di mana semua orang Klang suka shopping sebelum Hari Raya.






Tempat letak kereta agak terhad di kawasan ini sebab terlalu banyak kenderaan yang lalu di kawasan tumpuan perniagaan ni. Kawasan ini juga memang dikenali antara kawasan perniagaan paling sibuk di Bandar Klang. Di belakang blok kedai ini ialah pesisir Sungai Klang  di mana terletaknya Masjid di atas tebing sungai dan Jambatan Kota Klang yang terkenal itu. Tempat letak kereta di sini menggunakan sistem tiket... kena isi duit la kat meter beb dan beli tiket untuk display di dashboard kereta. Takmo bayar pun boleh tapi kalau kena saman... jangan pulak merapu-rapu kat Facebook kutuk gomen. Kerusi meja mencukupi tapi rasanya bila ada duit lebih sikit... tukar la pinggan gelas tu bro... hahaha... nanti-nanti la kan.

Sekarang mari kita lihat lauk... ye, fakta yang paling penting yang membezakan status kedai makan.


Brader ni dikhabarkan sebagai pembakar ikan terhebat...  so, kalau nak makan ikan bakar, time lunch ke dinner ke... this is the place, panas-panas beb dengan air asam dan kicap pedas.


Err... ini bukan pulut panggang dan saya pun tak pasti ikan apa dalam tu sebab tak sempat nak tengok. Ambil gambar sambil pilih lauk... lapor beb. Tapi ikan kembung kot...


Pelanggan bernama Zul Mael Lambung ni bukan nama sebenar enggan membenarkan saya menemuduganya bagi menanyakan samada lauk di sini sedap atau tidak.  Dia kata takut lauk habis nanti kalau lambat ambil, so dia minta saya tanya kemudian selepas makan... dan selepas habis makan, pun saya tak sempat nak temuduga sebab dia nak pergi tengok seluar Wrangler di kedai depan.


Kami sampai tepat pukul satu... dan asam pedas Muar ni dah tinggal suku. Saya dah try, memang sedap kalau layan panas-panas beb. Jadi kalau sesiapa ke Klang dan ingin singgah di restoran ni... sila datang awal.


Mee goreng, mee hun... lontong pun ada beb dengan bergedil sekali. Tapi tak sempat nak makan sebab datang time lunch... kena cari nasi gak.


Beberapa jenis sayur, sambal belacan, air asam, kicap pedas dan ulam... apa lagi mau.


Ni dia... ayam goreng kampung berempah... memang sedap dan maintain panas.


Ni pun tak sempat nak merasa... maybe next round nanti.


Soto dan bakso... pun tak sempat try.


Roti canai pun ada... sepanjang hari. Dan dengar khabarnya tokeh Mas Merah akan jual satay muar... dalam masa beberapa minggu lagi kot. So, jika ada sesiapa nak minta kerja sebagai tukang bakar... sila hubungi saya. Tokeh nak pakai sorang... dan juga orang jaga kaunter waktu malam. Gerai ini dibuka dari pukul 7 pagi - 12 malam.

Nak tengok ramai ke tidak orang datang time lunch... ni dia. Orang datang silih berganti.


Inilah tetamu kehormat time lunch tadi dan juga seorang lagi di belakang kamera... yang dibawa khas dari bandaraya Shah Alam. Membukit beb nasi dan lauk diaorang bedal.




... dan ada big screen beb

Akhir kalam... bagi sesiapa yang berkunjung ke Bandar Klang dan ingin mencari restoran Melayu... inilah tempatnya... Jalan Nanas.

... selamat menjamu selera.

5 comments:

  1. Ish.. Banyak betul nasik dlm pinggan pelanggan yg bernama Zul tu yer. Bole habis ke? Sedap betul nampaknya.

    ReplyDelete
  2. Zul Mael Lambung kata tadi memang saja dia kosongkan perut sejak malam semalam

    ReplyDelete
  3. Kepada kwn2 yg belom dtg lagi...sila laa dtg..pasti x mengecewakan...

    ReplyDelete
  4. sy dh dtg rest tu...memang sedap dan tak mengecewakan..layanan cepat masakan pun ummmpphhh thumbs up beb...

    ReplyDelete
  5. Layanan skarang menghampakan . . .sad

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...