Wednesday, June 1, 2011

BAHASA MALAYSIA, BAHASA DUNIA


Sekiranya saya berpeluang untuk putar masa ke belakang ke era umur saya belum mencecah 12 tahun... salah satu keinginan saya ialah belajar berbagai jenis bahasa. Setidak-tidaknya saya tahu berbahasa Mandarin, Cantonese, Arab dan French. Memang amat rugi rasanya tak mahir berbagai jenis bahasa... bayangkan sekarang ni Malaysia semakin maju, pengangkutan udara semakin murah, industri pelancongan semakin galak dan hubungan penduduk dunia semakin erat hasil dari kemajuan teknologi... kelebihan mengetahui lebih dari Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris amatlah berguna dan menyeronokkan.

Saya pernah berjumpa dengan seorang kawan dulu, pada masa itu beliau masih belajar di UIA. Dan sungguh menakjubkan apabila beliau mahir dalam hampir 12 jenis bahasa termasuk Bahasa Rusia dan Urdu. Saya yang belajar bahasa Mandarin dan Cantonese ni pun terkial-kial. Kalau lama tak bukak buku... lupa balik. Cuma mungkin dapat mahir Cantonese dengan lebih baik kot sebab environment kerja.

Saya pernah berkunjung ke China tahun lepas, penduduk Mainland ini bertutur dalam bahasa Mandarin... saya tahu la sedikit sedikit bahasa ni dan mereka suka bila saya bertutur dalam bahasa ini dan dapatlah harga barang kurang sedikit apabila kita bargain dalam Mandarin. Dan tahukah anda Mandarin adalah bahasa yang dituturkan oleh hampir 1.2 bilion penduduk dunia. Dan berdasarkan kekuatan ekonomi China, saya jangkakan dalam beberapa tahun lagi bahasa ini mampu mengatasi Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di kebanyakan negara terutama negara yang banyak urusan ekonomi dengan China.

Mandarin adalah salah satu dari enam bahasa yang diiktirafkan penggunaannya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu selain dari Bahasa Inggeris, Arab, Perancis, Rusia dan Spanish. Minta maaf, Bahasa Malaysia atau Bahasa Indonesia tidak ada... mungkin suatu hari nanti. Secara peribadi saya kira mungkin Malaysia patut jadikan pelajaran bahasa ini sebagai matapelajaran pilihan atau tambahan. Berguna suatu hari nanti... saya sendiri seperti saya katakan tadi, andaikata saya boleh putar masa... saya akan pelajari, insyAllah.

Sebut pasal bahasa juga, saya agak terkejut juga apabila masih ada rakyat Malaysia yang tidak mahir atau hampir tidak tahu bertutur dalam Bahasa Malaysia. Walaupun dah duduk hampir berpuluh tahun di Malaysia dan bergelar warganegara... bijik butir Bahasa Malaysia memang kelam kabut. Dan agak menyedihkan menyampah accelli juga apabila ada orang Melayu sendiri yang tidak begitu lancar pertuturan bahasa sendiri... tak tau la mungkin tak 'cool' agaknya bertutur dan dikenali sebagai orang Melayu. Bunyi seperti prejudice kan tapi... saya kira sesiapa jua pernah bertemu dengan orang Melayu seperti ini. Tapi mungkin la kot dia nak mahirkan skil Bahasa Inggeris... kot.

Saya berpeluang juga menonton beberapa video Youtube yang memaparkan kepetahan rakyat Amerika, UK dan Australia bertutur dalam bahasa Melayu. Walaupun dibuat dalam suasana bernyanyi dan santai, namun saya harus berterimakasih kepada mereka kerana sudi mempelajari Bahasa Malaysia. Malahan kemunculan banyak pemuzik dan penyanyi yang memartabatkan Bahasa Malaysia dalam muzik moden Barat sedikit sebanyak mempromosikan lagi bahasa kita. Mereka nampak memang Barat-stylo dengan fesyen pakaian namun tebal jatidiri Bahasa Malaysia... terimakasih juga.

... bahasa kita, budaya kita.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...