Wednesday, June 15, 2011

KADANG-KADANG KITA BUAT PERKARA YANG TIDAK DIDUGA

Sudah agak lama juga saya tidak menulis... sibuk beb. Banyak benda keje nak kena follow up, kawan-kawan pun ramai pulak yang ajak jumpa teh tarik. So, hari ni tiba-tiba teringin nak menulis, selepas borak-borak dengan kawan tadi yang meriah sungguh cerita pasal aktiviti outdoor. Teringat pulak beberapa tahun yang lalu, pernah organized satu 'troop' daki Gunung Bunga Buah... gunung macam bukit je yang terletak sebelah Genting Highlands dan di situ juga la helikopter terhempas setelah beberapa bulan kami daki.


Niat untuk mendaki gunung ni agak lama juga dipendam tapi pada masa itu saya tidak berani untuk memulakan kerana bilangan yang hendak turut serta agak ramai dan hampir kesemuanya tidak mempunyai pengalaman mendaki gunung yang mengambil masa berjam-jam lamanya kecuali seorang kawan. Jadi setelah kami lakukan beberapa siri jungle trekking jarak berskala kecil dan sederhana... barulah saya berani untuk memulakannya walaupun dalam kepala, macam-macam perkara yang saya risaukan. Apa nak buat kalau ada yang terseliuh nanti, atau pitam sebab udara agak nipis di puncak, tercedera, patah semangat separuh jalan... kerana saya jangkakan masa tu perjalanan ke puncak tentu mencabar dan perlu berjalan berjam-jam lamanya. Apatah lagi saya tidak begitu pasti apakah kami sempat untuk turun semula sebelum matahari tenggelam. Tapi disebabkan semuanya begitu bersemangat... saya nekad juga untuk melakukannya.

Kami sampai di pinggir bukit agak awal pagi. Namun saya tidak jangkakan bahawa, perjalanan dari tempat parking kereta hingga ke laluan masuk pertama bukit mengambil masa hampir satu jam... mak ai, jauh tu beb dan sebenarnya kami belum pun mula mendaki. Sampai di kaki bukit itulah baru kawan saya beritahu... 'kita akan daki gunung yang pertama'. Rupanya kami akan mendaki 2 gunung... gunung pertama agak rendah tapi curam... dan gunung kedua tidak begitu curam tapi sayup tinggi.


Gambar di atas baru separuh perjalanan dari tempat letak kereta ke laluan masuk gunung pertama... dan tempat kami bergambar ini masih lagi jauh dari laluan masuk tersebut. Masa pergi memang la semangat beb, tenaga tengah full lagi. Dan pemandangan memang amat menarik. Laluannya takde la bersemak sangat kerana dah ramai yang daki gunung ini sebelumnya... kami yang lambat sket... hahaha.

Laluan di gunung pertama agak basah... kebanyakannya laluan tanah. Saya hampir-hampir terjatuh kerana kasut mendaki yang saya gunakan agak keras, jadi tidak begitu terasa tanah yang kita pijak tu samada tanah atau akar kayu. Di gunung pertama ini kami harus mendaki dan kemudiannya harus menuruni curam... agak tinggi curamnya, hampir 70% tegak. Penat beb bila sampai bawah... rehat sebentar dan kawan saya beritahu... 'sekarang kita akan daki Gunung Bunga Buah yang tingginya hampir 2 kali ganda gunung yang kita baru lepas tadi'. Serious beb... luruh jantung masa tu gak. Tiba-tiba boleh terfikir... 'apesal la aku buat aktiviti bodoh nih. Dok rumah tengok tv lagi best'... mental memang pecah. Tapi bila difikirkan dah separuh jalan... teruskan jugalah.

Masa mendaki ni, memang banyak kali berhenti... beg berat pulak tu ada macam-macam benda. Peha jangan cakap la... panjat 5-7 meter, berhenti rehat. Macam tu la gayanya sampai la ke puncak... mental macam nak pecah, lutut sakit, peha tegang, tumit perit... macam-macam. Nak komplen malu... pompuan pun ada ikut daki sama... hahaha aksi macho je la. Kalau tak silap, dekat 3 jam baru sampai atas kot... amatur beb, camtu la. Terhegeh-hegeh berjalan. Dan di beberapa laluan kalau tak silap saya, kami berjalan di atas rimbunan akar-akar pokok yang silang menyilang. Saya perasan sebab kayu yang saya pegang kadang-kadang menerobos ke bawah seolah-olah ianya lompong... memang nampak lubang yang gelap je... suspen betul. Tak tau la kalau terjatuh ke dalam, entah apa ada kat dalam tu dan berapa dalam lompong tu. Beberapa orang kawan saya telah jauh ke hadapan dan di belakang juga ramai lagi yang perlahan-lahan berjalan. Laluannya agak mudah dilalui... seolah-olah denai yang dibuat.


Yes... kami pernah sampai di sini. Dengan bangganya saya boleh katakan demikian kerana hanya sebilangan kecil penduduk Malaysia yang pernah sampai di sini. Saya diberitahu banyak juga kumpulan pendaki sebelum ini yang bermalam di sini... mengikut kata trackers yang guide kami. Masing-masing ingin merasai tidur di puncak yang sejuk ini. Tapi saya tak berani la nak buat demikian... kebanyakannya tidak mahu bermalam kerana soal keluarga. Apabila sampai di puncak ni... segala rasa menyesal, pecah mental, penat... hilang begitu sahaja. Memang susah hendak digambarkan betapa bangga dan gembiranya saya. Kami berehat tidak lama... kurang dari sejam kot kerana saya tidak mahu terlewat untuk turun nanti, bimbang hari gelap dan takut tersesat jalan nanti. Terlalu banyak pokok-pokok di atas ni, jadi pemandangan sekeliling tidak begitu menarik kerana terlindung.

Namun dalam perjalanan turun, kami sempat juga mengambil gambar di beberapa laluan yang memang amat menarik pemandangannya. Tidak ada bunyi bising manusia dan kenderaan... yang ada hanya bunyi angin menderu ke arah pokok-pokok dan bau udara yang amat segar. Malahan binatang juga sukar ditemui di atas ni sebab tak banyak sumber makanan kot.


Inilah satu daripada pemandangan yang ada... di beberapa kedudukan, kami berada di atas awan dan ianya memang amat menyegarkan. Sambil bergambar, sambil menghilangkan lelah berjalan. Namun disebabkan berkobar-kobar hendak pulang, agak laju juga kami berjalan.


Inilah wajah-wajah lega dan gembira dalam kepenatan, apabila kami telah berjaya sampai ke laluan masuk sebelum hari gelap. Sempat berehat agak lama di sini kerana menunggu beberapa rakan yang masih di belakang. Puas dan bangga... namun dari sini ke tempat letak kereta... masih ada hampir 1 jam perjalanan yang memang amat memenatkan walaupun laluannya landai. Cuma sesekali berjalan mendaki... tapi memang letih.


Hahaha... yes, tepat pukul 7pm dan hari hampir senja... kami telah berjaya sampai dan masanya untuk pulang. Puas tapi saya putuskan... selepas ini tiada lagi pendakian seperti ini. Rasa bersyukur kerana semuanya selamat, tiada yang tercedera atau 'tersampuk' hahaha. Semua rasa penat tapi gembira dan bangga. Cuma saya tidak pasti, setelah saya meninggalkan syarikat lama... apakah kelab ada membuat aktiviti lagi seperti ini. Namun yang pasti, aktiviti seperti ini mengeratkan lagi persahabatan yang sekian lama terjalin.

... terima kasih kepada semua kawan-kawan terutamanya Bro Yousman kerana memberikan pengalaman yang tidak boleh dibeli ini. Semoga Allah merahmati rakan-rakan semua dan sentiasa dipandang dengan kasih sayangNya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...