Saturday, June 25, 2011

MALAYSIA DAN MEGI MEE BERPISAH TIADA


Tajuk macam takbleh blah... hahaha. Hari ni saya nak bercerita pasal makanan segera yang boleh dikatakan menjadi kegemaran ramai penduduk Malaysia... mungkin kot, tiada statistik yang dibuat tentang ini tapi saya andaikan sedemikian la berdasarkan kawan-kawan di sekeliling saya yang kedengarannya pernah makan... setidak-tidaknya sekali. Saya sendiri akui menggemari makanan segera ini terutamanya perisa kari dan asam laksa, terutamanya bila dah lapar sangat tengah-tengah malam.

Lemme see, bila saya mula mengenali makanan ini. Kalau tak silap di hujung tahun 70-an kot. Masa tu ada 3 jenis kilang yang dibuka di Shah Alam berskala besar... Nestle, Motorola dan National. Nestle dengan produk makanannya dan National ialah kilang elektronik dari Jepun. Manakala Motorola pula lebih kepada sistem telekomunikasi... kalau tak silap saya masa tu produk telefon sebesar beg sekolah... ATUR. Ramai anak-anak jiran saya yang bekerja di ketiga-tiga kilang ini kerana gaji yang ditawarkan agak lumayan berbanding kakitangan kerajaan.

Hampir setiap bulan, jiran saya yang bekerja di Nestle akan membawa balik berkotak-kotak Maggi Mee (kami panggil Megi) berperisa kari. Amat murah pada masa tu, kalau tak silap antara RM0.40-RM0.50 sebungkus. Sekarang seringgit lebih beb sebungkus. Pertama kali saya cuba, terus jatuh cinta. Cuma masa tu saya gemar memakannya dengan meletakkan sedikit kicap dan kadang-kadang dicampurkan dengan telur. Jadi, apabila tiba hari gaji, ada juga yang mengirim beli terus dari kilang... dan kebanyakannya akan beli berkotak-kotak sebab memang murah. Kalau tak silap masa ni cuma ada perisa kari dan ayam... selepas tu ada perisa udang.

Takde la kerap sangat makan Megi masa tu... kadang-kadang je. Mak lebih gemar sekiranya kami semua makan masakannya... yang sememangnya sentiasa berzat dan sedap. Tapi dah nama pun budak-budak kan... bila berduit sikit, beli la sebungkus dua Megi. Bukan susah pun nak masak... katanya cuma 2 minit la tapi cuba la buat macam tu... memang keras la Megi tu hahaha. Selalunya dengan 5 minit juga la atas dapur, barulah lembut sikit Megi tu.

Apabila saya sambung pelajaran ke ITM dan berkesempatan tinggal di Kolej Jati (sepenuh masa dan kadang-kadang jadi setinggan hahaha), Megi ni memang jadi stok makanan tetap la untuk hanpir kesemua pelajar. Mana taknya, Kolej tutup pagar pukul 11pm dan masa tu la perut lapar nak giler... Megi la jadi mangsa. Tapi macam mana budak-budak kolej ni masak Megi... pakai heater air tu je yang digantung dalam bekas apa pun... asalkan boleh masak Megi tu. Tapi ada juga yang dah desperate sangat lapar... perisa kari Megi tu diaorang bukak dan campur je dalam Megi tu... makan mentah-mentah. Habis beb... hahaha, kadang-kadang sampai 2 bungkus. Cuma pengalaman paling 'menakutkan'... hahaha... bila kawan-kawan mintak saya masak sampai 5 bungkus Megi sekaligus sebab semua dah lapar sangat dan leceh nak masak satu-satu. Saya suruh diaorang cuci baldi yang selalu diaorang buat basuh baju tu bersih-bersih... takung air dan saya gantung heater. Memang la macam geli... baldi buat basuh baju tu hahaha. Tapi dah letak telur, buat air kopi kaw-kaw, biskut satu tin... esoknya diaorang request satu round lagi beb... hahaha.

Sekarang ni masih layan lagi Megi ni... terutamanya Megi kari. Tapi rasanya Megi perasa udang memang dah takde lagi kot... maybe la takde sambutan sangat berbanding perisa kari, ayam dan tomyam. Takut la juga nak makan selalu sebab banyak cerita yang kurang enak tentang Megi ni. Paling sensasi bahan perisa tu boleh buat rambut gugur. Kalau saya jadi spesimen, mungkin betul kot... hahaha tapi saya tengok ramai gak kawan-kawan makan... lebat semacam je rambut cam muda-muda dulu. Cuma ada dua cerita la yang saya rasa patut diambil perhatian... Megi ni kenyal dan keras sebab ada sejenis bahan yang dikatakan seperti plastik yang menyaluti Megi tu. So bila masak, air yang pertama tu buang dan ganti dengan air yang baru... then masak balik. Memang ada perbezaan rasa... dulu mana sempat nak buang air tu dan ganti... nak cepat. Bimbang beb bahan plastik masuk usus... lambat nak hancur tu, bahaya. Dan satu lagi, jangan makan Megi sebelum beriadah... angin banyak, memang senak perut nanti dan stamina boleh berkurangan. Lemau kang asyik sendawa angin je bila main besi kat gym.

Saya dengar ada juga orang masak Megi yang dicampur-campur seperti kari dan asam laksa... sedap katanya tapi saya belum pernah cuba la. Ada yang buat Megi goreng... kat kedai mamak cukup famous nih. Yang paling biasa... Megi kari campur sayur dan telur. Pernah juga sorang kawan sekolah saya buat bekal ke sekolah... masak Megi dari rumah. Bila tiba waktu rehat, Megi tu dah sebesar mee kuning dan kuah pun takde... sejat tapi habis gak dibedalnya. Sekarang ni mudah, dah ada Megi dalam mangkuk... cari air panas je curah, tunggu dalam 5 minit dan soru. Mahal la sikit tapi kalau boleh alas perut... apa ada hal kan bila dah takde benda nak gasak.

Tak tau la samada Megi ni boleh dikategorikan sebagai makanan berkhasiat atau tidak. Apa pun jenis makanan, saya rasa berpada-pada la bila makan tu... takkan la nak makan hari-hari macam zaman student dulu.... hahaha. Rajin-rajin la belajar masak makanan Melayu... rasanya ada banyak juga jenis masakan Melayu yang boleh dihidangkan dalam masa satu jam (satu hari nanti insyAllah saya akan tulis pasal nih).

... sekarang ni memang banyak jenis jenama mee segera namun kerapkali bila orang nak makan, dia sebut... nak makan Megi. Memang susah nak pisahkan Malaysia dan Megi.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...