Friday, March 18, 2011

IKAN OH IKAN

Kecik-kecik dulu selalu mak ingatkan supaya makan banyak ikan... sumber protein yang murah dan mudah didapati terutamanya untuk ahli keluarga yang ramai. Dan pada zaman 70an-80an memang mudah nak dapat ikan fresh bagi sesiapa yang tinggal berhampiran pantai atau sungai. Air tidak begitu tercemar seperti sekarang ini... sekali pergi mancing atau menjaring... mau satu baldi ikan dapat. Dan saya rasa hingga sekarang... ikan masih lagi sumber protein yang paling murah berbanding rantaian makanan yang lain.

Cerita dokumentari bersiri 'Monster Fish' di tv telah 'trigger' saya tentang sesuatu dan  juga mengingatkan saya akan lawatan ke Padang, Indonesia beberapa tahun dulu melihat pusat pemprosesan ikan tuna jenis 'blue fin' dan 'yellow fin'. Memang besar ikan tuna ni... ada yang hampir 6-7 kaki panjangnya dan memang ikan ini menjadi kegilaan penggemar seafood merata dunia. Disebabkan harganya yang mencapai beberapa ribu ringgit seekor... ianya telah terlalu dikomersialkan hingga menjejaskan eko-sistem. Bagi penggemar makan seperti saya... tertanya juga, apa sedapnya ikan yang boleh dikategorikan sebagai 'monster' ni... besar sangat.

Hasil bacaan saya beberapa hari ni mendapati... ikan-ikan bersaiz 'gigantic' atau 'monster' seperti tuna, swordfish, sharks, marlins atau tilefish... mendedahkan perkara yang agak mengejutkan. Ikan super-size ni mengandungi 'mercury' yang begitu tinggi hingga boleh membuatkan keguguran kepada ibu mengandung malah boleh mencacatkan anak... serious tu beb. Lebih besar ikan tu dari saiz normal dan lebih 'predator' sifatnya... itulah ikan yang mengandungi 'mercury' paling tinggi... bahaya tu. Saintis membuktikan ikan predator ini begitu lambat membuang toksin dan mercury di dalam badannya berbanding dengan tumbesarnya yang cepat membesar. Bermakna ikan ini 'menyimpan mercury'.

Jadi kena la berhati makan ikan... kalau pergi pasar tu pilihlah ikan yang kecil atau sederhana besar... murah pun murah berbanding ikan besar. Kena pulak sekarang ni laut juga dikhuatiri tercemar akibat loji nuklear yang hampir semuanya terletak berhampiran sumber air yang digunakan untuk menyejukkan loji tersebut. So, siapa yang kaki pancing tu kalau dapat ikan terlalu besar... bergambar je la, lepaskan ikan tu kemudian.






Semua gambar di atas diperolehi dari internet, sekadar hiasan

... so jangan la makan ikan yang dah tua dan bagak saiznya hahahaha... makan ikan kembung dan sardin je dah la... ikan gak tu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...