Sunday, October 18, 2009

Cuti Politik... Hek Eleh

'Zaid Ibrahim umum cuti enam bulan dari PKR'. Saya tak tau ada pulak cuti sebegini wujud kerana ahli politik kerja 24 jam... tak pernah cuti kerana kerjanya berkhidmat untuk rakyat. Ketua Wanita PKR kata... dia bercuti untuk tunai haji kerana ada sedikit perkara yang harus dilakukan bagi menguruskan tujuan itu. Maksudnya, Zaid hendak 'menyucikan diri' la sebelum ke tanah suci... kalau ikut pemahaman saya la. Tapi kenapa pulak Timbalan Presiden PKR kata... masih belum buat keputusan berkenaan permohonan 'cuti politik' tersebut. Bermakna kalau tak diluluskan... tak boleh tunai haji la? Siapa nak bayar ganti rugi pada Zaid... kos penerbangan, kos penginapan... siapa? Orang kalau nak tunai haji... bukan lagi sebulan nak berangkat baru nak buat keputusan... ini tidak... Timbalan Presiden dia terkejut keputusan Zaid. Esok-esok ramailah pulak YB yang mintak cuti politik sebab... anak nak periksa, anak nak bersunat, nak tengok final EPL kat England... isi je borang cuti. Kalau nak cepat sangat kelulusan... buat je 'media press conference'... tak payah bagitau pejabat... hek eleh.

Tak silap saya mereka juga yang buat ceramah sana-sini dulu... 'berkata benarlah walaupun ianya menyakitkan'. Tiap-tiap hari mereka 'berkata benar' tentang kesalahan orang lain yang kebetulan memang ada pulak buat salah macam-macam. Bila isu cuti politik ini timbul, mereka tuding lagi jari kat muka orang... 'tidak timbul isu Zaid tidak sebulu dengan salah seorang pemimpin parti. Ini hanyalah mainan pihak tertentu yang memiliki agenda tersendiri untuk menjatuhkan PKR'... macam tu pulak ek. Kita yang diluar ni tak tahu pun Zaid ni ada masalah dengan orang dalam sebab tak pernah keluar kat media pun atau cerita dari kawan-kawan. Sekarang ni barulah kita tahu sebab... mereka sendiri bagitau... hek eleh... style sama je macam BN dulu. Elok la tu... tipu la rakyat atas nama sahsiah politik kononnya... esok orang muak dan menyampah... jangan tuding jari kat rakyat kata rakyat tak tau bersyukur sebab dah diberi subsidi air... cuma bayar RM0.65 je sebulan.

Semua orang tahu... Zaid ni memang terkenal dengan 'kelancaran' mulutnya... deras semacam je. Bila dia masuk PKR, memang akan ada yang 'irihati'... lebih-lebih lagi kalau dapat berurusan terus dengan Penasihat PKR. Mana boleh macam tu kan... orang baru kena la ikut 'q'... duduk belakang dulu. Jangan nak memandai... angguk je... ikut je... awak orang baru. Kena bagi orang yang berjuang sejak reformasi dulu naik ke atas. Nampaknya sejarah pangkas-memangkas akan berlaku seperti biasa... seperti dulu... tiada yang berubah.

Tinggi sebenarnya harapan rakyat kepada Pakatan Rakyat ni... rakyat mahu perubahan yang positif dan harmoni. Rakyat marahkan keangkuhan dan kesombongan BN yang dulu hinggakan mereka mengundi 'sebab marah sangat dah sampai takmo tengok muka'. Sebelum mereka nak bercakap perkara-perkara yang besar... mengutip ayat-ayat 'power' dari buku-buku yang mereka baca atau inspirasi dari Penasihat parti... saya rasa mereka patut buat seminar dan kursus untuk YB-YB mereka... 'Bagaimana hendak mentadbir dan menguruskan negeri'. Bukan mudah merealisasikan sesuatu polisi atas kertas dan diterjemahkan dalam bentuk yang praktikal kepada rakyat. Sayang rasanya... bertahun-tahun berjuang atas jalan, terjerit-jerit, kena 'tear gas', kena simbah 'air cili', kena belasah, keluar masuk lokap... lepas tu tersungkur sebab sikap diri sendiri.

Saya menjangkakan setahun dua ini, bilangan blog yang mula memprotes secara halus atau terang-terangan terhadap PR akan semakin bertambah... sama seperti banyaknya blog yang menyokong mereka dahulu... jika dilihat dari perkembangan isu-isu yang melibatkan PR. Mereka tidak boleh selamanya bergantung kepada sentimen perasaan rakyat yang bencikan ketidakadilan dan rasuah... nampak berlebihan mereka mengambil kesempatan atas isu-isu seperti ini... 'menunjukkan mereka itu baik dan 'angelic' hasil dari menuding jari dan membuka pekung orang lain'... helo brader, tunjuklah yang kamu tu boleh buat lebih dari itu... 'honeymoon season is so over yob'.

Kompom semua jabatan sumber manusia pening lepas ni... sekarang ni ada cuti sakit, cuti bersalin, cuti kecemasan, cuti rehat... lepas ni nak kena buat resolusi pengarah baru untuk tambah alasan cuti... CUTI POLITIK.

Hek eleh... sengal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...