Thursday, October 1, 2009

Pilihanraya Kecil Bagan Pinang

Pilihanraya kecil lagi...

Kali ini di Bagan Pinang, Negeri Sembilan. Umum juga telah tahu siapa calon-calon yang bertanding. PAS meletakkan Pesuruhjaya Negeri manakala BN meletakkan otai... Isa Samad. Walaupun mendapat tentangan dan kritikan namun UMNO tetap istiqamah dengan keputusan meletakkan Isa Samad. Tak payahlah saya ungkitkan kisah Isa ini semasa pemilihan UMNO yang lalu sebab semua orang dah tau.

Saya cuma tertarik dengan pengundi-pengundi di Bagan Pinang. Dikatakan bahawa terdapat 5,000 pengundi pos. Satu jumlah yang amat signifikan dalam menentukan majoriti undi nanti. Apakah Isa benar-benar sepatutnya jadi calon atau pola pengundi yang menentukan pemilihan Isa? PR telah memenangi kesemua PRK yang lalu kecuali satu tempat dan BN tiada pilihan kecuali membuktikan bahawa mereka mesti memenangi PRK ini dengan majoriti yang AMAT BESAR bagi menarik perhatian rakyat bahawa BN masih lagi signifikan.

Jadi kenapa pilih ISA. Jawapannya saya rasa adalah... PENGUNDI POS. Rekod telah menunjukkan bahawa di mana sahaja tempat yang ada undi pos... BN akan menang besar. Sekiranya BN meletakkan calon biasa dan menang besar, sudah tentu PR akan menuduh habis-habisan bahawa undi pos telah dimanipulasi. Tapi sekiranya Isa menang besar maka orang akan berkata ianya adalah kerana populariti Isa.

Sudah tentu PR juga sedang menjalankan rencana untuk berkempen di kem-kem askar kerana mereka yang akan menentukan siapa akan menang. Apakah gurkha-gurkha PR bISA menembusi kem-kem yang dikawal ketat ini. Apakah ahli-ahli PKR akan memberikan kerjasama penuh membantu calon PAS? Kenapa pula ada seorang mamat PKR ini tiba-tiba menjadi calon Bebas?

Kita tunggu saja keputusannya nanti. Entah apa pula bahan kempen yang akan digunakan kali ini, maklumlah bulan Ramadhan dah berlalu, setan-setan pun dah bebas. Rasanya segala perkataaan akan keluar dan pastinya serangan peribadi akan dilakukan secara berhemah... seperti biasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...