Tuesday, November 3, 2009

Kerajaan Tempatan - Antara Cukai Dan Perkhidmatan

Majlis Kerajaan Tempatan dan Pihak Berkuasa Tempatan... itulah istilah yang mungkin menimbulkan satu pertanyaan balas spontan... apa tu? Tetapi kalau saya sebut Majlis Bandaraya Shah Alam atau Pejabat Daerah Petaling... 'ohhhhhh'... itulah yang akan terkeluar dari mulut masing-masing. Dan bila sebut kedua-dua pihak kerajaan tempatan ni... semua orang akan teringat... cukai tanah dan cukai taksiran. Ramai juga yang tak tau tentang cukai ni sehinggalah mereka memiliki rumah sendiri.

Bayar cukai ni memang wajib, setiap 6 bulan kita akan dapat notis yang memaklumkan tarikh akhir cukai harus dibayar dan kalau lewat bayar... kena denda lewat. Bab hantar notis... bab denda lewat... memang cekap sungguh majlis ni... 'computerised' kata diaorang. Takkan nak salahkan kakitangan pulak kan... dah memang itu skop kerja mereka.

Apa perkhidmatan yang kita akan terima dengan jumlah cukai taksiran yang kita bayar kepada majlis? Rasanya majlis tidak pernah mengeluarkan perincian tentang setiap bayaran cukai... berapa kos perkhidmatan pembersihan parit, potong rumput, angkat sampah dan lain-lain perkhidmatan yang sepatutnya diterima oleh penduduk. Saya dah boleh agak apakah jawapan yang akan diberikan oleh majlis sekiranya saya meminta agar mereka memberikan perincian kerja untuk setiap cukai yang saya bayar dalam setahun... berbelas tahun lamanya bidang pekerjaan yang pernah saya lakukan membabiitkan majlis.

Selama ini majlis amat popular di media dengan tindakan merobohkan bangunan haram, gerai haram dan segala yang berkategori 'tanpa permit'. Malahan suatu ketika dulu salah seorang pegawai kanan di Hulu Selangor pernah dihadiahkan sebatang penyapu kerana dikatakan mempunyai rekod paling buruk dalam kutipan cukai di kalangan semua majlis. Bertempiklah sebuah parti politik menagih simpati dan sokongan orang ramai atas alasan itu... kurang ajar katanya (... tapi bila pegawai kerajaan mengadu pada seorang YB mereka, YB tersebut pulak diminta meletakkan jawatan kerana dituduh menimbulkan kacau-bilau dalam pakatan... hek eleh). Dan sekarang saya masih menunggu satu anugerah hendak diumumkan oleh kerajaan baru ini bagi memartabatkan majlis yang paling efektif memberikan perkhidmatan kepada penduduk... atau mungkin penantian saya ini tidak lebih dari mengharapkan buah yang takkan gugur kerana mereka terlalu sibuk bermain jari telunjuk.

Biarlah kita dikenali sebagai memberikan perkhidmatan terbaik... berbaloi dengan apa yang penduduk bayar setiap tahun. Harmoni bukanlah setakat membuka pekung orang lain atas nama keadilan dan kebenaran... malahan ianya akan memberikan makna lebih besar sekiranya penduduk dapat hidup dengan selesa dalam satu kawasan perumahan yang mereka laburkan duit hasil dari seumur hidup bekerja... samada sebagai kuli atau bos.

Janganlah sampai rumput di kawasan perumahan sampai harimau pun boleh menyorok atau longkang tersumbat sampai bah satu kawasan perumahan... marah orang nanti... turunlah ke bawah tengok kontraktor buat kerja ikut jadual ke tidak.

Patut-patutlah kan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...