Tuesday, November 24, 2009

Apa Yang Kita Bantah Dulu... Kita Lakukan Sekarang

Saya hanya mampu tersengih bila baca kenyataan Tok Guru Nik Aziz tentang anak menantunya yang memegang jawatan di dalam Perbadanan Menteri Besar (Kelantan). Kesian dekat dia pun ada... marah dekat penasihat dia pun ada. Saya kira tentulah beliau melantik anak menantunya setelah mempengerusikan mesyuarat yang turut dihadiri oleh Penasihat Undang-Undang Negeri... Tok Guru kata penasihat tu tak komen apa-apa. Saya amat yakin Tok Guru berniat baik semasa melantik anak menantunya.

Biarlah saya berikan sedikit cerita kepada Tok Guru tentang 'hidup orang bawahan' yang berstatus 'hanya mengikut perintah'. Mungkin cerita ini tidak pernah Tok Guru dengar tapi... cerita ini berdasarkan pengalaman saya yang telah bekerja berbelas tahun di syarikat yang berkaitan dengan kerajaan.

Memang mudah untuk menyuruh orang lain bekerja dengan ikhlas demi agama dan bangsa... semudah hantar sms je. Boleh himpun rakyat satu stadium untuk mendengar ucapan keras kita yang lantang menuding jari ke sana-sini... dan mendapat sorakan yang cukup hebat. Tahukah Tok Guru... siapa yang berani membantah pengerusi mesyuarat yang kebetulannya seorang MENTERI BESAR. Apakah Tok Guru tidak pernah terfikir sekiranya penasihat undang-undang menolak atau membantah cadangan Tok Guru yang hendak melantik anak menantu... beliau sudah tentu bimbang dengan kedudukan beliau. Memang benar Tok Guru boleh kata... tegurlah sekiranya salah. Katakanlah maklumat mesyuarat bocor keluar... dan saya tak nampak kenapa tak boleh bocor... mau satu Kelantan kutuk penasihat undang-undang satu keturunan sebab tolak cadangan Tok Guru nak lantik anak menantu. Tok Guru sendiri amat maklum bahawa ramai orang di Malaysia lebih-lebih lagi di Kelantan yang amat menyanjungi Tok Guru. Agak-agak senang dia nak hidup di Kelantan? Sampai bila agaknya dia sanggup pekakkan telinga bila orang mengata? Tok Guru sendiri pun tak sanggup hingga arahkan anak menantu letak jawatan... mulut orang ni Tok Guru... tau je la.

Begitu jugalah keadaannya dalam mana-mana pun mesyuarat... sudahnya pegawai-pegawai akan kata... 'kita ikut je la, lawan kang kena balik'. Lebih-lebih lagi jika Pengerusi syarikat tersebut adalah MENTERI BESAR atau sesiapa yang ada kuasa hampir kepadanya. Ianya pasti akan mewujudkan sindrom 'hanya menurut perintah' demi menjaga periuk nasi masing-masing. Tok Guru tentu ingat kisah penyapu di Selangor.... dakwa Khir Toyo, semua pegawai tidak membantah cadangan tersebut. Siapa yang berani membantah? Tok Guru sudah tentu amat maklum... ahli politik memang mahir dan amat cepat menuduh orang lain yang tidak 'sebulu' dengan mereka. Dan setiap kali mereka menuduh, sudah pasti mereka akan 'kirimkan' sekali berbagai bentuk tindakan susulan bagi memuaskan hati mereka. Saya pernah mengikut... banyak kali juga saya membantah malahan sekali-sekala melawan... dan saya amat tahu apa akibatnya. Bukan sahaja lawan akan mengasak kita sesedap rasa mereka... kadang-kadang kawan sendiri pun boleh tikam di belakang.

Berlambak lagi orang yang boleh jadi Ketua Eksekutif syarikat... berebut-rebut orang nak sebenarnya. Tapi pada saya perkara yang lebih penting adalah... gunakan la pendekatan baru bagi mewujudkan suasana pekerjaan yang lebih 'aman dan selamat' terutamanya bagi orang bawahan. Mereka tidak merasa tertindas dan pandangan mereka didengar. Lantik la sapa pun jadi ketua syarikat, saya amat pasti syarikat akan maju.

... ahli politik datang dan pergi... kita rakyat Malaysia 'will stay forever'.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...