Wednesday, November 4, 2009

Talent Scout, Head Hunter... Dan Dr Asri.

BAKAT... inilah ciri yang dicari oleh semua pencari bakat yang dikenali sebagai talent scout dan head hunter. Kerja mereka adalah mencari bakat-bakat terbaik yang ada di pasaran untuk 'dijual' kepada mana-mana organisasi maju di dunia yang begitu menghargai bakat dan kebolehan. Bukanlah satu kerja mudah mencari personaliti yang mempunyai 'satu package' untuk dimanipulasi oleh mana-mana organisasi berasaskan keuntungan bagi menarik perhatian umum dan media. Khabarnya juga, bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair dibayar sebanyak 100,000 pound sterling (macam cerita 3 Abdul pulak... pound sterling) untuk sekali 'appearance' memberikan ucapan di khalayak ramai. Dan kebiasaannya personaliti seperti ini sememangnya amat bagus di dalam bidang mereka.

Tapi entah mengapa di Selangor, seorang yang mempunyai 'ilmu dan bakat' seperti bekas mufti Perlis, Dr. Asri dilabelkan sebagai 'orang yang melanggar undang-undang dan membawa fahaman sesat'. Sedangkan beliau memang dikenali sebagai ulama yang pernah menjadi seorang mufti negeri... ulang suara!!!... BEKAS MUFTI. Saya amat tidak berminat untuk menyindir atau menyinggung sesiapa dalam perkara ini tapi apa yang berlaku baru-baru ini menimbulkan kekeliruan. Saya kenal Pengarah JAIS, Dato Kushrin malahan beberapa orang kakitangan JAIS dan sesungguhnya mereka yang saya kenal benar-benar menjalankan tugas dengan ikhlas. Dan bukan juga 'tebiat' JAIS saja suka-suka ambil tindakan tanpa siasatan dan alasan munasabah. Namun, tindakan 'menangkap' Dr. Asri ketika sedang beri ceramah agama dan dihadiri juga oleh YB-YB dari kerajaan negeri yang memerintah membuatkan saya tercengang. 'Takde permit!!'... takkan la YB-YB ni 'bangang sikit' (sori bahasa kasar YB... figure of speech), bagi ceramah takde permit.... HARAM di Selangor. Bukankah MB Selangor selalu bertempik kata YB-YB mereka 'well educated'. Terlebih 'emo' la pulak... tapi jangan marahkan saya, 'emo' saya tidak memerlukan permit.

PAS di Selangor selalu menjerit mahukan Islam subur di Selangor, harus ramaikan masjid, ajak rakyat ke majlis ilmu... walaupun terpaksa sediakan bas dan keluarkan surat minta semua kakitangan kerajaan turun ke dewan bagi 'memakmur dan memenuhkan' dewan. Takpe apa cara sekalipun... pendek kata... majlis ilmu itu penting... walaupun yang bagi ceramah tu entah hapa-hapa tah cakapnya... balik-balik itu haram ini haram. Sekiranya orang yang pernah menjadi mufti hendak bagi ceramah di Selangor, sepatutnya pegawai JAIS bertindak pro-aktif... pergilah merendah diri dengan sifat-sifat pejuang Islam... bincang dengan Dr. Asri bagi memungkinkan beliau dapat permit... SEBAB DIA BERCERAMAH AGAR ORANG MENDEKATI AGAMA. Jadilah seperti 'talent scout'... cari bakat-bakat terbaik dalam menyebarkan syiar Islam dengan pergi kejar orang tu dapat pujuk mereka bagi ceramah di Selangor. Tapi tidak boleh rupanya untuk Dr. Asri yang dikatakan mendapat perhatian PM Malaysia untuk dijadikan abang besar di YADIM... malahan dikatakan seorang WAHABBI. Selepas ni tentu orang 'branding' saya pulak sebagai wahabbi... agak-agak la.

Tapi apehal pulak JAIS tak pernah tangkap walau seorang pun perokok di Selangor yang merokok di tempat awam sedangkan Selangor telah mewartakan rokok adalah haram. Dah bertahun fatwa tu diwartakan. Takde pulak JAIS tangkap orang perempuan yang tak pakai tudung sedangkan ustaz-ustaz JAIS sibuk dok ceramah kata menutup aurat itu wajib. Apa dia... kalau tak berdaya nasihat dengan tindakan, cukuplah dengan hati... pulak. Takde pulak JAIS dakwa YB-YB bukan Islam yang berceramah sambil memetik ayat-ayat Quran... apa dia... tak salah la pulak rupanya... hek eleh. Ya, JAIS boleh berceramah memarahi saya tapi ianya takkan menyelesaikan masalah kekeliruan. Lebih-lebih rakan-rakan di JAIS akan kata... ikut arahan.

Yang bestnya, EXCO Agama, Hasan Ali pulak kata... 'itu kena tanya JAIS'. Dulu orang boleh mengadu pada pakcik sorang ni dan seperti selalu, beliau sentiasa mendengar dan bercakap. Tapi sejak beliau menolong kakitangan di Selangor dalam bidang tugasnya yang diundi oleh rakyat... pakcik ni pulak kena 'sound' dengan parti dia... TOLONG SENYAP. Tak hangin ke kita dibuatnya bila seorang yang kita undi untuk bersuara bagi pihak kita... tak boleh buat apa-apa sebab parti dia kata tak boleh cakap... kita bukan undi parti dia. Rupanya dah jadi satu dosa bersuara untuk rakyat yang mengundi dia kalau tak dapat 'green light' dari 'big bos'. Sampai nak dipecatnya pakcik ni. Nampaknya soal syiar Islam dah tak penting dah... yang penting... KUASA. Sapa tak nak jadi Perdana Menteri kan. Siang-siang dah keluar 'statement'... pada pilihanraya akan datang, hanya yang boleh bekerja dan berkhidmat sahaja layak jadi calon... haisss.

Atau mungkin sebenarnya Selangor lebih mementingkan duit, duit dan hanya duit. Ye la kan, Dr. Asri tak bagi duit... orang datang dengar ceramah dia pun free. Lebih baik bagi permit pada pusat-pusat hiburan di Selangor agar dilanjutkan tempoh operasi hingga pukul 3 pagi. Takpe la kan mabuk-mabuk sampai pagi... memakmurkan ekonomi. Apa salahnya anak-anak Melayu berseronok sampai pagi... takde la diaorang sibuk nak menggugat keamanan politik, ye la dah jalan pun senget. Walaupun ustaz-ustaz dok sibuk kata... semakin orang mendekati agama, dunia akan aman makmur... takpe la kan... nasihat kat hati je.

Kepada Dr. Asri, dah tau nak bagi ceramah kena ada permit... pergi je la mohon. Kalau nak borang, saya pun boleh ambilkan. Kan dah susah macam ni, macam mana orang nak dengar ceramah dah? Nak gaduh dengan JAIS... jangan buang masa la. Memang nak bagi ceramah kena ada permit. Agaknya Dr Asri ni terlupa dia bukan lagi mufti... dulu boleh la ada 'lesen besau'... takde sapa berani tahan mufti. Kalau Dr. Asri masih juga berdegil dan kata berceramah tu hak kebebasan bersuara... Dr. ni tinggal kat planet mana?

... ayniiiiii angkat kain ujannnnnn... jemuran dah turunnnnn.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...