Sunday, February 27, 2011

KEDAI MAKAN DI SANA SINI

Saya kira agak banyak juga kedai makan Melayu Muslim yang dibuka di sana-sini di Shah Alam... hampir setiap pelusuk Shah Alam. Bagus juga sebab banyak pilihan... namun Mamak's atau India Muslim masih mendominasi setiap kawasan. Bayangkan... Syed Restaurant sahaja ada hampir 4 buah di kawasan sekitar 5km radius dari HQ Syed yang terletak di Seksyen 3, Shah Alam. Kesemuanya hampir penuh sahaja sepanjang masa dengan pengunjung dari berbagai bangsa... terutamanya waktu pagi. Saya tidaklah terlalu particular tentang tempat nak sarapan pagi... mana sempat je.

Meh kita lihat dalam kedai-kedai makan yang agak baru di kawasan yang baru di Shah Alam... Seksyen 13. Hampir semua orang tak tau di mana Seksyen 13 ni... tapi kalau saya kata Stadium Shah Alam... 'aaaaaa tau tau'. Mari saya tunjuk beberapa kedai makan yang ada di Seksyen 13 ni... di area baru Laman Seri.

 
Ni Meat Combo set dari Laman Grill... sapa nak makan semua jenis daging, bolehlah order set ni. Ada kambing, lembu dan ayam serta hidangan sampingan... memang sedap hidangan untuk 2 orang ni. Harga dalam RM54.90. Carrot juice memang pekat... dalam RM6.50 kot. Rasanya Tony Roma mungkin better kot tapi ada juga hidangan di sini yang tidak ada di kedai jual steak di tempat lain... dan ownernya orang kita (wajib support beb kalau sedap). Tempat berhawa dingin, cantik, luas dan untuk kaki 'smoker'... tempat duduk kat luar memang cantik. Cuma kalau korang berlonggok ramai-ramai hisap rokok... sah la kotor macam sesetengah kedai makan.


Ni pulak kedai yang specialize jual kuey teow. Tapi ada la juga jual makanan lain... orang kata sedap. Saya dah try... boleh la tahan. Mungkin saya tidak begitu menggemari yang goreng-goreng... tak try la kuey teow sup dia. Tempat yang paling happening di kedai ni ialah bahagian belakang sekali... maksud saya view je la... agak privacy hahaha. Kuey teow special kat atas ni harganya RM7.50... ada telur.


Sebelah kedai jual kuey teow tadi (Nama kedai 'Ban-J') ada kedai kopitiam... Killiney. Lebih kurang macam kedai kopitiam lain la makanannya... rasanya takde yang special. Kadang-kadang penuh kedai ni... tapi adakalanya service lambat sket. Owner dia memang peramah... rajin menegur.

Saya juga dapati ada beberapa buah lagi kedai yang akan dibuka disini... dan 2 lagi kedai mamak kot. Hadoi... asyik kedai mamak je. Bukak la kedai seafood ke, nasi dagang ke, nasi campur ke...atau yang specialize jual sup. Apapun, selamat majujaya kepada semua yang berniaga... kalau sedap, insyAllah kita akan war-warkan untuk support... iklan free beb, janji bagi service terbaik untuk pelanggan kaki makan macam saya.

.... nasihat saya untuk yang jaga badan... bila terasa sedap tu, berhenti la makan... hehe gerenti maintain slim beb.

3 comments:

  1. Boleh la cuba mon kat tempat2 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. owner Laman Grill tu... Chef Zubir. Host realiti show Master Chef di Astro

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...