Tuesday, February 15, 2011

JALAN-JALAN SAPEDERK SEAFOOD DENGAN RM100

RM100... kadang-kadang terfikir juga makanan berlauk seafood apa yang boleh saya dapat dengan duit sebanyak ni. Murah tapi berbaloi value for money... cam kedekut kan tapi apa ada hal, kena cari juga. Tempat-tempat biasa pergi gerenti burst punya bajet... so kena cari tempat baru. Lagipun boring dah asyik Port Klang je... tekak takmo dah dengan chef situ... so, mana beb?

(Iklan: ... member travel agent, Aisyam Ali meset kat FB kata must go to Japan next trip.. orang sana stylo habis kata dia... saja kasi hangin sama wa... haisss)

Kebetulan, Ahad lepas... lepas habis karaoke lagu-lagu yang jarang saya dan Mrs try di Red Box, Garden (believe it or not... ada lagu 'Aku Takut Anjing'), we decided pekena seafood kat Bagan Lalang, Sepang (kat mana... google sendiri la beb). Walaupun quite a distance dari Kay El, ku gagahi juga demi tekak (...dan Mrs) and let me story you guys about the journey... konon Travelog Makan la ni and here it goes.

PERJALANAN

5.30pm, we got out of Garden Kay El and headed lurus ke KLIA (just a landmark as a guide to continue your drive to Bagan Lalang)... guna highway ke selatan. Hari Ahad, all the wheels tak banyak atas jalan... do alert your speed limit guys... ada speed trap (especially kawan-kawan yang pakai kereta 2-pintu topless tu kan). Sampai interchange Nilai/KLIA... jangan terus pulak hala ke Seremban... you guys have to turn the wheel heading to KLIA. Bayar tol dan drive terus around 10 minit kot sebelum nampak signboard GOLD COAST SEPANG or Litar F1... belok ke situ and drive sampai ke trafic light simpang empat sebelum Litar F1. Jangan terus pulak... nanti hala ke LCCT. Kena belok kiri dan drive dalam 5 minit sehingga jumpa trafic light simpang empat... belok kanan dan atas bukit tu boleh nampak signboard ENSTEK. Selepas ni, you guys kena pandu terus je sampai la jumpa pekan kecil Sungai Pelek. Selepas pekan ni... terus lagi hingga jumpa simpang ke GOLD COAST SEPANG/Bagan Lalang... turn left dan terus je pandu sampai la ke pantai.

... kalau confuse gak, pandai-pandai la pakai GPS atau application MAPS kat dalam iPhone tu. Gerenti jumpa der... unless you never use it (hehehe)

TEMPAT MAKAN

Kami sampai dalam pukul 6.45pm... so, drive sejam 15 minit ok la kot. Di pantai ni ada beberapa kedai seafood. Remember i told you before to drive straight ahead to the beach... penghujung jalan pantai tu akan ada simpang... oleh kerana ini pertama kali nak cuba makan di sini... saya pilih kedai hujung masuk simpang ke kanan.


Inilah kedai makannya... boleh la tahan cantik ala-ala Muara Ikan Bakar di Port Klang tu. Nampak proper tempat ni dan view pun cantik... so, maybe itulah sebabnya saya pilih kedai ni dulu. Mana la nak tau kan kalau tak cuba.


Di sebelah je... nampak la orang tengah memancing di kelong ni dan di sebelah belakang... itulah Gold Cost Sepang... chalet atas air yang menghala ke laut tu... kata orang famous (... famous ke?)


Cantik kan pemandangan waktu senja... ni belum cerita pasal makan lagi ni. Bagi seorang fotographer seperti saya... ini adalah pemandangan yang amat cantik. Sorry la gambar kurang cantik sikit sebab cuma guna Olympus PEN-2... Canon 1D tak bawak... berat.


Bila hari nak gelap je... ada big screen. Jadi sambil-sambil menjamah makanan, bolehlah tonton berita.

MAKAN TIME

Makanan kena pilih sendiri... boleh pilih ikan (... tak banyak pilihan la pulak hari tu), udang yang memang fresh dan lain-lain seafood. Mungkin pengusaha kedai makan ni boleh pelbagaikan lagi jenis ikan... saya cuma nampak ikan pari, kerapu dan siakap. Mungkin itu yang mereka tangkap sendiri di Sepang kot... kalau letak ikan lain takut yang diimport pulak... sah la tak fresh. Kot la kan ada... bolos ke, gelama papan ke, tetuka ke... kot la kalau ada kan.


Ini pilihan pertama... PEPAHAT... saya rasa ramai tahu kot. Tokeh tu kata masak berkuah cili telur sedap... so, kitaorang try la. Dan memang sedap... lama tak makan pepahat nih. Saya cerita sikit pasal pepahat ni. Tahun 80an dulu... pepahat ni banyak di di pantai Morib. Dulu saya tak berapa gemar makan sebab geli tengok 'binatang' ni panjang dalam sarung dan kalau dalam air masin tu kadang-kadang dia julur keluar. Nak tangkap dia sukar juga... kena jolok dengan besi bercangkuk hujung dan tarik. Rasanya lebih kurang macam kupang... memang sedap.


Yang ni tak payah cerita la... SOTONG. Tak berapa fresh sotong dia... agak keras sikit je. Tapi habis jugak kena bedal... hehe.


Yang macam kerang ni... KEPAH. Pun saya rasa ramai yang kurang tahu tentang kepah ni. Sama seperti PEPAHAT tadi... kepah ni memang banyak di Pantai Morib tahun 70an dan 80an. Begitu banyak hinggakan kalau kita berjalan di pantai semasa air surut... mudah saja kita rasa dengan kaki. Kami dulu kalau ke Pantai Morib... mahu satu baldi boleh dapat. Masak apa sedap kepah ni... sup dan berkuah serai cili padi campur halia. Kepah ni agak liat sedikit... so jangan pilih yang besar-besar dan memang kena makan panas-panas baru lembut sikit.


Udang laut besar ni... memang fresh dan memang sedap bila dimasak pedas berladung. Tak tau macam mana nak cerita... kena rasa sendiri beb.


Dan yang terakhir, lauk wajib kegemaran saya... kerapu sweet sour halia

HARGA

Harga ni untuk makan dua orang... tapi lauk yang diambil tu nampaknya macam boleh makan untuk 4 orang. Cuma kalau 4 orang, mungkin kena tambah dalam RM10-RM20 kot untuk nasi putih dan minuman.





 ... mission accomplished dan kenyang... alhamdulillah.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...