Wednesday, February 9, 2011

PERJANJIAN BERTAJUK 'MARAH KENA JUAL'

 
Gambar di atas saya pinjam sekadar untuk menggambarkan tentang perkara yang hendak saya tulis kali ini. Bukanlah ulasan tentang cerita 3 Abdul yang cukup mahsyur berdekad lamanya tu... tapi tentang perjanjian 'kalau marah kena jual' yang terdapat di dalam cerita tu. Cukup menarik hinggakan idea cerita tersebut boleh digunapakai sehingga ke hari ini.

Sehingga hari ini ada kawan yang berjanji hendak memberikan Buku Jingga keluaran khas Pakatan Rakyat tidak juga kunjung tiba ke pangkuan saya. Agaknya kena tunggu cetakan kedua kot. Tapi takpe... saya dah baca di blog 'mesra PR' yang kerapkali beberapa rakan-rakan 'link' ke email saya bila ada posting baru.

Jawapan balas ringkas saya kepada rakan-rakan 'penganut Buku Jingga'... sebahagian janji-janji di dalam buku itu memang amat menarik, cukup menggiurkan. Tapi ianya berat sebelah... cuma 'janji politik ala Ismet Ulam Raja'. Seolah-olah kita kena terima bulat-bulat dan 'sign' je. Bak kata Abdul Wahub... ini perjanjian berat sebelah.

Jadi hari ini, saya menyediakan 'Perjanjian Ala Abdul Wahub... adil dan saksama walaupun takde 25 persen. Sebagai rakyat Selangor, saya yakin kita yang sepatutnya menyediakan 'perjanjian' kepada PR... dan mereka juga harus mengikuti kehendak kita... PENGUNDI.

Antara isikandung 'Perjanjian Abdul Wahub':-
  • Tiada cukai pintu dan taksiran. Sekiranya cukai ini hendak juga dikenakan, Kerajaan Negeri haruslah memperincikan setiap perkhidmatan yang akan diberikan berserta nilai RMnya bagi setiap nilai cukai yang dibayar
  • Tidak bayaran letak kereta.
  • 100% halal kedai serbaneka di setiap kawasan kepadatan penduduk 2,000 orang.
  • Setiap kawasan taman kediaman mesti berpagar dan disediakan khidmat pengawal keselamatan percuma dengan kawalan 24 jam.
  • Bekalan air percuma.
  • Bekalan elektrik percuma.
  • Pusat penjagaan kanak-kanak percuma untuk ibubapa yang sibuk bekerja di siang hari.
  • Rumah yang dibina oleh kerajaan haruslah sekurang-kurangnya berkeluasan 2000 kaki persegi dan harga tidak melebihi RM150,000 sebuah.
Itulah bab pertama perjanjian, bab-bab lain akan menyusul mengikut kesesuaian keadaan. Dan setiap YB haruslah menandatangani Surat Akujanji (tanpa kehadiran peguam 25 persen) di mana sekiranya dalam masa 100 hari, kesemua permintaan tersebut tidak dapat dipenuhi... mereka akan secara otomatik melepaskan jawatan pada tengah malam 12.01am hari berikutnya dan tidak akan bertanding lagi untuk seumur hidup.

Ini barulah perjanjian adil dan saksama... dia  minta dan kita usulkan kehendak kita. Kita undi mereka dan mereka ikut kehendak kita. So, lepas ni nanti takde sesiapa nak dakwa dakwi.

... ada beran?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...