Wednesday, April 6, 2011

WANITA 'VAMPIRE'


Gambar di atas bukan 'supahimpos' dek non... Maria Jose Cristerna aka Vampire Woman. Di Mexico, kerjaya beliau dikenali sebagai Tattoist. Mungkin sebilangan dari kita tidak menganggap itu sebagai kerjaya... namun... itulah di Mexico. She is an artist... one of the highest 'kasta' dalam dunia moden barat. Beliau kata beliau dulu bersekolah di 'religious school' dan berkahwin pada usia 17 tahun dan ada 4 anak dah. Mula 'ink' badannya sedikit demi sedikit bagi melepaskan tekanan perasaan akibat didera secara konsisten... dan akhirnya seluruh tubuhnya bertattoo. Hebat kan... freedom of expression yang nampaknya mula bercambah di Malaysia.

Dan apabila mula boring agaknya dengan tattoo... beliau mula bertindik di sana sini dan terkini... implan tanduk di dahi sebagai satu simbolik kekuatan. Semua ini dilakukan kerana cintanya terhadap vampire sejak dari kecil dan menjadi impiannya untuk kelihatan seperti itu apabila dewasa... dan inilah hasilnya. Malahan taring pun dia implan dan projek masa hadapannya adalah implan 2 tanduk di belakang kepala.

Hebat... memang hebat. Media yang sering memaparkan hasil imaginasi karya pengarah-pengarah yang berpaksikan kebebasan bersuara dan berkarya sejak dulu memang benar-benar memberikan kesan terhadap manusia. Kalau di Malaysia, orang takut hantu... tapi di barat... orang berebut-rebut nak jadi hantu. Tengok saja cerita New Moon... ramai yang mengagumi pelakon cerita hantu tu, nampak cool katanya. Mungkin saya agak prejudis... mungkin juga mereka hanya suka tengok wayang. Tapi heran juga... semakin banyak cerita hantu di Malaysia dan dah takde dah hantu yang menyeramkan... silap haribulan satu hari nanti mungkin ada adegan... hantu diperkosa oleh kutu berahak yang memang lebih hantu dari hantu.

Mungkinkah suatu hari nanti ada 'ulama' yang tiba-tiba mengatakan bahawa 'tattoo' adalah OK? Orang semakin bijak dan kritis pemikirannya sekarang... akan adakah nanti 'ulama' yang boleh berhujah dengan bijaksana untuk menangani masalah sosial? 'Ulama' sekarang ni nampaknya lebih berminat dengan politik... dan apa jua kesalahan serta masalah sosial... akan dicampakkan ke batu jemala pihak yang bertentangan. Dok sibuk 'bertanding' siapa lebih Islam, siapa lebih tinggi kasyaf... masalah masih takkan selesai.

... selamat malam Shah Alam people... di mana jua anda berada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...