Wednesday, April 20, 2011

DI SEBALIK KISAH REAKTOR TENAGA FUKUSHIMA

Hari ni saya bertemu dengan seorang client setelah hampir beberapa kali appointments batal disebabkan kesibukan masing-masing. Alasannya cukup baik kali nih... 'Brother, where are u now? The longer we postpone, the higher my electricity bill'. Haha... client dah panggil kan... kena layan serta-merta. Padahal dalam 10 kali set appointments... 9 kali dia yang postpone... but customer is always right. Sorang ofis di Puchong dan sorang ofis di Cyberjaya... and the meeting place is Kiaramas. Saya tanya la dia... 'Max, what the hell you request for this place?'. 'I tell u later la taikor, eleven haa'.

Rupanya ini abang sudah beli satu unit rumah di Kiaramas... wallawey, juta tu beb. Max bagitau dia nak 'hijaukan' rumah dia dengan penggunaan elektrik seminima boleh... so we talk and talk... datang jauh-jauh bincangnya sekejap je. Tapi saya salute jugak dia... kurang gunakan elektrik bukan sahaja kurangkan bil tapi make the earth cooler la kan... kalau semua orang buat macam tu... alhamdulillah.

Conversations goes on... dan saya agak tertarik apabila Max bercerita tentang reaktor nuklear Fukushima di Jepun yang rosak teruk baru-baru nih dan rancangan kerajaan Malaysia hendak membuat sebuah reaktor nuklear tenaga di Pahang bagi menampung keperluan tenaga di Malaysia. Secara peribadi saya agak kurang bersetuju dengan rancangan tu. Pertama, bukannya saya boleh dapat jadi kontraktor untuk projek tersebut hahahaha ada hati beb dan kedua, saya tak nampak keperluannya kerana kita masih ada alternatif seperti renewable energy atau energy efficiency... mungkin YB-YB yang ada boleh duduk dan fikirkan pendekatan ni tak kisahlah kalau saya tak dapat projek nih hahaha.

Max bagitau saya... 'do you know that Fukushima nuclear reactor is actually producing substance for nuclear weapon?' Aisey... i got shock man, terkejut. Tapi tak sempat nak sembang panjang sebab saya kena rush somewhere dan Max dapat 'panggilan bini'... hahaha orang sayang bini dan kena rush ke Bangsar. Kacau betul kalau cerita sekerat jalan tapi sempat juga dia minta saya browse the international media.

Yup, malam ni ada jumpa beberapa artikel tentang cerita tu tapi tak banyak sangat... berita masih terlalu raw tapi interesting kalau dapat baca sesuatu yang misteri dan kontroversi.




Memang menarik kalau dilihat reaktor nuklear ni di waktu siang dan malam... nampak macam environmental friendly je kan. Cuma setahu saya, reaktor tenaga nuklear memerlukan kuantiti air yang amat banyak untuk menyejukkan bahan uranium yang digunakan kerana ianya teramat panas. Dan air yang telah digunakan untuk tujuan itu terpaksa dirawat semula sebelum boleh dilepaskan semula ke laut atau sungai... namun ia masih tidak dapat menjamin 100% bahawa air itu tidak akan tercemar. Saya rasa maklumat ini juga diketahui oleh semua orang.

Namun ada satu artikel yang mengganggu fikiran saya sedikit... Kerajaan Jepun bermati-matian tidak mahu menerima bantuan pakar dari beberapa negara luar untuk mengelakkan bahan radiasi akibat kebocoran reaktor Fukushima dan 2 reaktor yang lain dari merebak dengan lebih teruk. Dikhabarkan bahawa hasil dari kajian pakar luar ke atas partikel radiasi yang merebak ke luar dari Jepun... menemui wujudnya bahan yang boleh menghasilkan senjata nuklear. Dengan kata lain... bahan sampingan yang dihasilkan oleh reaktor nuklear ini mampu untuk menghasilkan senjata nuklear. Dan sekarang telah adanya sangkaan bahawa... secara diam-diam Jepun telah menghasilkan senjata nuklear di kesemua reaktor nuklear yang ada di Jepun. This is news beb... shocking.


Bukan sedikit jumlah reaktor tenaga nuklear yang ada di Jepun dan jika benar ada senjata nuklear dihasilkan secara rahsia di setiap reaktor nuklear tersebut... memang gila. Saya katakan gila kerana semua orang risau dengan kedudukan Jepun yang berada di atas pusat lingkaran gempa Pasifik. Sekiranya berlaku beberapa gempa yang berskala besar... apa akan terjadi sekiranya semua reaktor tenaga nuklear itu bocor atau terbakar. Dan Jepun ada senjata nuklear? Banyak mana? Kenapa? Jepun nak balas dendam ke sebab pernah kena atomic bomb dulu? Big disaster beb... that is not a good news at all. Bagi sesiapa yang berminat boleh la baca di Program Senjata Nuklear Jepun... dalam English la beb, jangan komplen... dulu suruh amik English edukesyen takmo.

'Brother. make sure my new home is cool ok... if not, i'll send the TNB bill to you'... sempat lagi Max 'sound' saya sebelum dia ke Bangsar pigidah Max, takut bini la lu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...