Wednesday, April 13, 2011

BANK PUSAT AMERIKA LEBIH BAHAYA DARI TENTERANYA

 
"I sincerely believe, with you, that banking establishments are more dangerous than standing armies; and that the principle of spending money to be paid by posterity, under the name of funding, is but swindling futurity on a large scale." - Thomas Jefferson.  
 
Hari ini seorang rakanniaga dari Singapura... seorang Cina Muslim yang lahir di Singapura, menetap beberapa tahun di Kuala Lumpur semasa kecil dan membesar serta bekerja di Amerika Syarikat... datang mengunjungi saya di pejabat. Umurnya telah melebihi separuh abad dan baru hari ini saya berkesempatan berbual secara berdepan dengan beliau. Setelah berbual panjang tentang rancangan perniagaan untuk penubuhan cawangan di Malaysia, sempat juga saya bertanya tentang keadaan di Amerika... saya belum pernah sampai ke sana walaupun banyak undangan yang saya terima... insyAllah tahun hadapan, agak sibuk tahun ini. 

Saya bertanyakan beliau apakah akan terjadi dengan Amerika sekiranya China yang memiliki majoriti terbitan bond kerajaan meluaskan lagi pegangan bond pada masa akan datang... apakah China akan 'memiliki' Amerika. Beliau hanya ketawa dan kata 'you are watching too many movies perhaps my fren'. Soalan serious saya dijawab begitu... samalah macam soalan tentang jam Omega tapi dijawab lain... hahahaa jangan marah Sheikh, gurau je.

Beliau berkata perkara itu tidak akan berlaku samasekali selagi Yahudi pegang semua bank terbesar yang ada di dunia... selagi semua bank itu mengeluarkan lebih banyak pinjaman bagi membiayai perang yang 'diusahakan atau dicipta' oleh Presiden Amerika. Selagi ada perang... selagi itu la banyak pinjaman dibuat dan apabila lebih banyak pinjaman dibuat maka lebih banyak la 'interest' akan dipungut. Central Bank of America tidak akan pernah kekurangan duit kerana ianya akan dicetak tanpa had bagi digunakan untuk tujuan peperangan yang tentunya menelan belanja dalam angka 'trillion'. Dakwa beliau lagi... Presiden Amerika sebenarnya 'ditentukan' oleh Central Bank walaupun lahiriahnya nampak seperti melalui proses demokrasi. Dan sebab itu jugalah bekas Presiden John F. Kennedy dibunuh... kerana beliau menentang plan perang Amerika dan berusaha keras untuk mengurangkan penglibatan Amerika dalam segala macam perang di dunia.

'My dear fren... start reading on this Bank Central now and you'll know'. Yup, saya telah pun memulakannya dan carian di Google menemukan saya dengan website ini The Creation of a Central Bank in America. Rasanya saya pernah terbaca tentang hal ni dalam tulisan Mathias Chang... penasihat Tun Mahathir dulu... kena cari balik beberapa buku lama beliau yang ada dalam simpanan... The Future Fastforward.

Kalau sesiapa ada apa-apa maklumat menarik yang boleh dikongsi bersama... harap sudi beritahu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...