Monday, April 18, 2011

BAHAN PERISA BUKANLAH MAKANAN ASLI SEBENAR


Saja je provoke pakai gambar kat atas tu... haha. Hari ni takde citer pasal jalan-jalan cari makan. Ramai gak dok tanya kenapa senyap sekejap pasal tulisan makan-makan... sibuk bro, baru habis kempen pilihanraya kat Sarawak hahahaha. Harap bersabar... insyAllah saya akan tulis berkenaan dengan beberapa tempat makan... gambar banyak tapi mood belum mari.

Hari ni saya nak tulis sikit pasal makan jugak... pasal perasa yang terdapat di dalam makanan. Selalu kita nih, asal sedap sodok tekak je... kita bedal. Tapi mari kita tengok sekejap... apa ada dalam makanan yang kita dok telan hari-hari dan sikap kita sendiri yang takmo 'detox' toksin-toksin yang masuk ke dalam badan akibat dari pemakanan kita.

Saya kira semua orang pernah nampak apa jua jenis makanan yang tertulis... 'Sour Plum Flavour', 'Orang Flavour' dan berbagai lagi jenis perisa yang tertera pada balut makanan yang kita beli. Percaya atau tidak... sesetengah dari perisa itu adalah perisa sintetik... BAHAN PERISA KIMIA. Rasanya memang saling tak tumpah macam rasa sebenar makanan... tapi yang kita telan itu adalah bahan kimia. Ingat tak masa di sekolah dulu semasa kelas Sains di makmal... pernah tengok kan bahan-bahan kimia dalam botol kaca atas meja tu. Hasil campuran dari berbagai jenis bahan kimia boleh menghasilkan 1001 satu macam perisa tiruan yang sah-sah bukan makanan asli... bunyi macam bahaya tu beb... MEMANG BAHAYA.

... mari kita lihat beberapa jenis perasa kimia yang ada di pasaran

PERISA STRAWBERI

Takkan tak pernah tengok buah strawberi kot... pergi Cameron Highlands nun, nanti taulah buah tu macam mana. Dalam industri makanan, perisa ini dipanggil BENZYL ACETATE. Memang sedap aiskrim perasa strawberi... tapi bahan kimia yang sama ini juga digunakan untuk membuat simen film-splicing.

PERISA NENAS

Nenas Sarawak kalau dimakan dengan kicap gula cili api... sedap beb. Tapi kena makan nenas yang betul la, bukan perisa nenas yang dikenali sebagai ETHYL ACETATE. Ianya juga adalah bahan kimia yang digunakan untuk mencuci kulit dan tekstil.

PERISA PISANG

Tak banyak produk rasanya yang menggunakan perisa pisang nih... ekcelly saya pun tak pernah jumpa pun satu lagi produk yang menggunakan perisa pisang yang dikenali sebagai AMYL ACETATE. Bahan kimia ini juga sama seperti bahan di atas yang digunakan untuk mencuci kulit dan tekstil.

PERISA RASPBERI

Saya memang suka aiskrim perisa ni... sedap dan wangi. Dan bahan perisa yang juga digunakan dalam industri minyak wangi ini jugalah yang entah dah berapa kali masuk ke dalam perut saya. Nama saintifik perisa ini ialah  ETHYL BUTYRATE... salah satu bahan kimia yang paling murah dalam industri pemakanan berbanding bahan kimia lain. So kalau dah murah tu kan... sah la digunakan secara meluas untuk pasaran 'mass production' untuk memenuhi keperluan jutaan pengguna. Mana cukup beb nak cari buah original raspberi nih... bukan semua negara yang boleh tanam pun.

PERISA KACANG

BUTYRALDEHYDE... jangan suruh saya sebut perkataan ni beb, memang tak pandai. Tapi bahan ini juga banyak digunakan dalam industri getah. Orang biasa sebut bahan kimia ni sebagai BUTANAL

PERISA VANILA

Saya rasa inilah kot perisa yang paling banyak digunakan dalam berbagai jenis rantaian makanan yang dikeluarkan secara 'mass production'. PIPERONAL... macam nama hero Hindi sikit la kan tapi inilah bahan kimia yang digunakan untuk membunuh kutu... apa jua jenis kutu bukan kutu berahak atau main kutu. Juga dikenali sebagai HELIOTROPIN... juga digunakan di dalam produk bahan pewangi.

.......... jadi, amacam beb? Minta maaf la tak boleh nak cerita detail... berapa lama nak tulis kalau semua jenis perisa hendak diulas. Boleh pergi ke kedai buku dan cari la buku-buku terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang... cute je bukunya beb, boleh masuk poket. Harga pun dalam RM5.00... memang lebih murah dari sekotak rokok yang berharga RM10.

Jadi, kepada sesiapa yang teringin nak makan buah tu... makan la buah sebenar, bukan perisa buah. Banyak dah tempat jual buah sekarang nih... tak macam dulu. Sebelum makan tu, cuci la sebersih-bersihnya dan berdoa la... mudah-mudahan dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah. Dan amalkanlah minum air masak atau air mineral sebanyak mungkin dalam sehari... terutamanya sebelum tidur dan selepas solat subuh tu. Itulah amalam tok nenek kita dulu yang hidup sihat berpuluh tahun lamanya dan maintain slim... saya dah bagi tips nak kurus nih... cubalah. Janganlah terlalu banyak sangat makanan ada perisa tiruan dan ditambah pulak minum air berkarbonat tiap-tiap hari tak kira siang atau malam... tu belum lagi letak ais nak kasi sejuk. Racun semua tu beb... percaya la. 

Bahan kimia + lemak tepu + gula + garam + ais = ... LU FIKIR LA SENDIRI.

2 comments:

  1. hahaha... fes time bce blog ni. BTW .. info2 memang banyak! LIKE :)
    ayat2 pon best.. so hope bynk lgi onfo pasal mkanan... nak tanye.. nenek2 dulu masak pakai ape untuk bahan perisa? #selain garam+gula. THANK YOU :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu masak banyak pakai spices macam rempah ratus dan kari... berserta daun2 untuk menghasilkan kombinasi rasa. Dengar cerita produk Natta De Coco yang macam jelly tu ada campuran plastik. Cuba hisap jelly tu sikit2 sampai hampir kering... akan ada 'hampas' yang berupakan bahan dari plastik yang digunakan untuk membuat jelly tu kenyal lama.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...