Wednesday, April 20, 2011

SEPATAH SOALAN... SEPATAH JAWABAN

Sesuatu yang saya amati apabila meningkat dewasa nih... hidup nih semakin banyak soalan berbanding jawaban. Malahan satu soalan seperti 'Sudah?'... boleh menimbulkan beberapa persoalan lain seperti... 'Sudah ke belum?', 'Sudah ke?', 'Sudah macam mana?'... dan macam-macam sudah lagi. Walhal jawabannya memang dah ada... 'Dah'. Tapi jawaban tu pun akan menimbulkan lagi beberapa persoalan lain... 'Dah macam mana?', 'Dah settle ke?'... dan macam-macam 'Dah' lagi. Apatah lagi bila jawaban itu masih lagi tidak memuaskan hati orang yang bertanya.

Keadaan di atas adalah situasi masa kini... dunia semakin bercelaru. Malahan soalan yang tidak memuaskan hati akan menambahkan lagi keresahan dan tidak mustahil ianya mengakibatkan orang hidup dalam persepsi yang tidak menguntungkan sesiapa malahan boleh menimbulkan ketegangan yang bisa memudharatkan. 

Gambar hiasan

Saya harap penerangan saya tadi tidak menambahkan kecelaruan sesiapa... hahaha.

Sebut tentang soalan dan jawaban ni... saya sebenarnya mengagumi kebolehan beberapa orang kawan saya yang begitu bijak menjawab hinggakan kita takmo lagi dah tanya soalan selanjutnya. Dengan nada suara dan mimik mukanya... memang selambaderk dia jawab. Padahal soalan itu dikemukakan adakalanya sekadar pembuka cerita... cari feel la kata orang. Meh kita lihat beberapa soalan tu.

Tanya: Bila la ko nak kawen nih?
Jawab: Ko nak sponsor ke?

Tanya: U ni dah kawen ke belum?
Jawab: I baru bujang 3.

Tanya: Ferrari ni kuat betul minyak dia makan kan?
Jawab: Keta harga sejuta, minyak ko berkira apehal.

Tanya: Seksi betul aku tengok minah tu, anak sapa la?
Jawab: Ko tak dapatttt...

Tu la dia beberapa contoh situasi orang bertanya dan yang menjawabnya memang tak berminat sangat nak jawab tapi tak jawab kang kecik hati pulak... hahaha kan. Memang la ada yang sakit hati tapi... kadang-kadang penat gak nak menjawab.

Dan sejak akhir-akhir ni ada dua jenis jawaban yang cukup digemari oleh orang yang malas nak bersoal jawab panjang-panjang...

Tanya: Ko ni kan, hari-hari aku tengok duduk kat kedai mamak je... kaya dah ko? Loaded tokeh mamak nih.
Jawab:... ada aku kisah.

Tanya: Orang politik nih, takmo turun padang ke? Asyik berlonggok je kat lobi hotel... ke hulu ke hilir naik Cayenne... naya rakyat cam ni.
Jawab:... KITA BAKOR JE.

............ bila la soalan-soalan akan terjawab dengan benar dan jujur. Suka benar nampaknya rakyat dibiarkan tertanya-tanya... pening kita beb.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...