Friday, January 1, 2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010

Tahun baru datang lagi... 2010. Selamat tinggal 2009. Saya sekadar menyambut kedatangan tahun baru di rumah saja sambil menonton TV. Meriah juga bila lihat di Saluran TV2 yang menyiarkan sambutan secara langsung yang ditaja oleh Kumpulan AmBank. Cuma tertanya di mana Perdana Menteri Malaysia dan barisan menterinya, tak teringin ke sambut tahun baru bersama rakyat di Dataran Merdeka... tiba-tiba saya rasakan agak hambar suasana sambutan itu tanpa kehadiran kesemua hulubalang Malaysia... tak dapat kad jemputan agaknya atau mungkin satu lagi 'taktik' sama sepertimana 'ketidakhadiran' ramai YB-YB semasa undi Bajet 2010 dikemukakan di Parlimen baru-baru ini. Nampaknya masih ada yang tak berubah... kena PM datang barulah ramai YB-YB berebut-rebut datang untuk 'punch card'. Apapun, Selamat Tahun Baru 2010 bapak-bapak menteri.

Saya ada juga terfikir untuk tidak menulis tentang politik pada tahun 2010 namun bergantung kepada keadaan... sebab ramai sangat kawan-kawan yang minta saya menulis tentang politik. Tengok la macam mana nanti... saya jarang mengarang tulisan saya kerana saya lebih berminat tulisan spontan. Dan bukanlah juga cita-cita saya untuk menjadi penulis... haha. Susah jadi penulis ni dan bukan semua perkara boleh saya tulis.

Banyak perkara yang ingin saya tuliskan sebenarnya... adakalanya apabila berjumpa kawan-kawan yang jenis 'suka bincang perkara heavyweight'... saya kena juga menulis, kalau tidak kepala ni bersarang dengan berbagai maklumat. Mana tidaknya, kawan-kawan tu pulak kebanyakannya peguam, pakar motivasi, usahawan... dan yang paling koman pun... loyar buruk. Haha... jangan marah kawan-kawan sekalian. Walau apa pun status kamu semua... saya tahu kamu semua ada la jenis 'action-oriented'... ramai di antara kamu yang telah berbelas tahun terbabit secara serious dengan program pembangunan sosial untuk berbagai peringkat umur dan bangsa. Jadi kalau saya menulis di sini dan guna segala apa yang telah kita bincangkan... jangan la mintak royalti pulak.

Namun dalam kegembiran menyambut tahun baru ni... hati saya agak tercuit juga dengan apa yang berlaku sepanjang tahun 2009. Kehilangan ayahanda yang amat saya kagumi benar-benar menyakitkan. Begitu juga kehilangan beberapa orang kawan yang pulang ke rahmatullah... ramai juga kawan-kawan saya yang berumur 50 tahun ke atas, boleh dikatakan hampir separuh dari jumlah kawan-kawan saya yang ada.

Jadi untuk tahun 2010 ni... tak banyak harapan tinggi yang saya letakkan kecuali tahun 2010 adalah tahun mencari rezeki sebanyak yang mungkin. Saya ingin lakukannya bukan sahaja sebagai simpanan untuk hari tua tetapi untuk mencari kepuasan diri. Saya pernah bekerja bagi memastikan pulangan jutaan ringgit kepada syarikat tempat saya bekerja dulu dan sekarang saya ingin lakukannya untuk diri sendiri... dan semoga Allah mengizinkannya dan memberi laluan yang lapang serta dipermudahkan... amin.

Mudah-mudah kesihatan kawan-kawan semua bertambah baik, keluarga bertambah bahagia, rezeki halal yang bertambah dan semakin hampir kepada Allah dalam apa jua tindakan. Jangan jemu membantu adik-adik kita yang perlukan bimbingan abang-abang seperti kita ni. Banyak yang boleh kita capai... kerana kita pernah mencubanya walaupun ada rintangan (... yang kadangkala macam bodoh je bunyi alasannya... hahaha) tapi kita semua tahu... kita pasti boleh capai bersama-sama.

Adakalanya...

... hidup ni macam sungai kerana akhirnya ia menuju ke arah yang sepatutnya ia tuju dan bukan ke arah yang kita mahu ia tuju.

... hidup ni umpama permainan bolasepak. Kita tidak boleh membuat sasaran yang jauh kecuali kita tahu arah mana gawang golnya.

... hidup ni mesti dijelajahi walau bagaimana teruk jalan dan perhentiannya.

... hidup ni adakalanya umpama makan 'lunch buffet' di hotel. Kita makan semuanya sebab semua yang dihidangkan dah ada dalam harga yang kita bayar.

... hidup ni pun kadang-kadang macam gabungan berbagai bahasa asing yang membuatkan kita selalu tersalah faham dan tersilap tafsir.

Mudah-mudahan kita berjalan di atas landasan yang betul... kita pun tak tau bila ajal akan tiba. Selamat Tahun Baru 2010 kepada semua.

2 comments:

  1. Selamat menempuh hari-hari baru demiNya...

    ReplyDelete
  2. 2010 semakin hampir dengan hari kiamat!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...