Saturday, January 9, 2010

Bakar... Filem Terbaru Malaysia Tahun 2010

Apabila saya terbaca di internet semalam... '4 Buah Gereja Dibakar', perkara pertama yang keluar dalam fikiran saya adalah... '... Islam ku'. Saya amat yakin semua orang akan berfikir ini adalah kerja orang Melayu yang beragama Islam... orang yang sebangsa dengan saya dan sama agamanya dengan saya. Saya berada di Pulau Pinang semalam memenuhi undangan satu program yang dianjurkan oleh rakan-rakan di Permatang Pauh... namun agak sibuk dengan 'handphone' melayani sms rakan-rakan yang tak putus-putus bertanyakan tentang kejadian bakar gereja itu. Potong stim betul sebab semalam baru nak hangat borak dengan kawan-kawan lama tentang hasrat kerajaan mengenakan harga minyak berdasarkan saiz kereta (... cerita lain kali).

Saya kira Malaysia telah memcatatkan satu rekod baru apabila kejadian ini berlaku... terima kasih kepada 'orang bangang' yang bakar tempat ibadat tu. Dan saya amat yakin mereka bukan orang Islam atau pengikut ajaran sesat kerana Rasulullah s.a.w telah secara jelas melarang umatnya membakar tempat ibadat. Jika kita 'google' di internet dan cari tentang kisah bakar masjid... kita akan jumpa di merata dunia, banyak masjid dibakar malahan lebih dari itu... mereka bunuh orang Islam yang sedang beribadat di dalam masjid tersebut... termasuklah wanita, kanak-kanak dan warga tua... takde la pulak saya lihat mana-mana NGO atau penganut agama lain di Malaysia yang bingkas memberikan ulasan tentang kejadian bakar masjid atau bunuh orang dalam masjid. (... tidak seperti orang kita di Malaysia, dalam masa tak sampai 24 jam sorang YB beragama Islam bingkas bersuara sokong penggunaan kalimah 'Allah' oleh penganut agama lain). Saya takkan ulas tentang ini kerana terlalu panjang untuk dihuraikan.

Saya kira isu penggunaan perkataan 'Allah' ini telah lama dikemukakan oleh pihak majalah mingguan Katolik, Herald di mahkamah dan respondennya adalah Kementerian Dalam Negeri ('KDN'). Saya telah membaca beberapa laporan akhbar tentang perkara ni dan sebagai 'orang awam' saya agak terkilan dengan KDN kerana kegagalan mereka mengingatkan saya kembali tentang kehilangan satu pulau kepada Singapura akibat dari 'tidak mengetahui' adanya dokumen atau hujah lain. Saya juga sungguh terkilan kerana sangkaan saya adalah... kenapa mereka tidak meminta Jabatan Peguam Negara atau JAKIM untuk 'intervene' sejak dulu lagi bagi membincangkan implikasi penggunaan perkataan 'Allah'. Kita telah bertegang urat kerana penggunaan nama 'Allah' yang diminta itu adalah dari segi bahasa dan mahkamah dilihat membenarkan penggunaannya dari segi bahasa juga (...saya akan ulas kemudian). Sekarang bila dah jadi kecoh... baru sibuk nak buat dialog la... rayuan la.

Saya kira orang di KDN, Jabatan Peguam Negara dan JAKIM adalah 'manusia terpilih' dari kalangan yang hebat belaka kerana dah tugas mereka mempertahankan negara... bukan boleh main teka-teka macam teka belalang dalam genggaman... negara yang kita pertaruhkan. Saya mula merasakan kemenangan di mahkamah adalah berdasarkan 'kecekapan teknikal dari segi bahasa'... mahkamah tiada roh atau nilai moral kerana perkara yang berupa 'hikmah' atau 'spiritual' susah dibuktikan secara teknikal dan fizikal mahupun secara bertulis... agaknya la kot kan. Setidak-tidaknya inilah pandangan orang awam seperti saya namun siapa la kita untuk memberi komen kerana silap haribulan... orang perundangan ni dakwa kita kerana menghina mahkamah... itulah pun yang mereka boleh buat untuk mempertahankan diri dan menolak pandangan kita. Harapan dan doa saya semoga Allah (... Yang Maha Esa... tidak beranak dan diperanakkan) memberi mereka kekuatan ilmu hujah dan hikmah dalam mempertahankan Islam di Malaysia.

Saya kira tentu Tan Sri Murphy Pakiam, Ketua Paderi Roman Katolik Malaysia ni juga hebat orangnya. Saya yakin beliau tidak membuat keputusan memohon penggunaan kalimah 'Allah' ni tanpa berbincang dengan rakan-rakannya di Eropah atau tanpa mendapat 'consent' dari bos dia... Pope Benedict XVI. Kalau tidak silap, golongan penganut Kristian yang paling ramai di dunia ni percaya pada satu Tuhan yang abadi yang menjelma kepada tiga bentuk... God the Father, God the Son dan Holy Spirit. Satu konsep yang mereka panggil 'Trinity'. Ini juga memerlukan huraian panjang yang tidak perlu saya ceritakan di sini. Tapi cuba kita ambil penggunaan sekadar menukar perkataan 'God' tersebut kepada Allah? Bolehkah kita terima Allah ada 3 bentuk? Bolehkah semua orang terima dengan akal yang waras bahawa penggunaan perkataan Allah oleh Herald tidak langsung akan menimbulkan kekeliruan di masa sekarang atau hadapan... bolehkah kita mengatakan tidak perlu resah dengan perkara ini? Dan saya tertanya-tanya kenapa Ketua Paderi Roman Katolik Malaysia ni begitu beriya-iya mahu menggunakan kalimah 'Allah' ni... saya yakin beliau juga pernah membaca Al-Quran kerana itu adalah sebahagian dari kerja paderi... mengkaji kitab agama lain. Saya harap beliau tidak tersilap langkah kerana hasratnya kini telah menjarakkan lagi hubungan antara agama di Malaysia sedangkan semua kitab agama menganjurkan perpaduan antara agama (... walaupun penganut agama mereka terkenal sejak dari dulu dengan tindakan membakar dan merobohkan masjid malahan membunuh orang yang sedang solat di dalam masjid). Punyalah baik YB kita yang beragama Islam di Malaysia... siap lawat lagi kerosakan yang berlaku di gereja yang terbakar semalam... punyalah mulia hati orang Islam ni.

Saya kira susah juga nanti anak-anak penganut Kristian hendak dibaptiskan selepas ni. Ajaran Kristian yang mereka dakwa dibawa oleh Jesus (... saya enggan mengatakan Nabi Isa a.s) mengajar apabila dibaptiskan mesti sebut... 'in the name of Holy God, Hold Son and Holy Spirit'. Jika mereka gantikan perkataan God itu dengan kalimah 'Allah'... macam mana nak sebut? Bukankah Jesus mereka telah mengarahkan mesti sebut 'GOD' bukan 'Allah'. Mereka akan menjadi tidak konsisten jika menukar perkataan GOD dengan kalimah ALLAH... dan kesannya... ajaran mereka boleh berubah-ubah (... sedangkan Allah telah menyatakan Al Quran akan kekal terpelihara hingga kiamat dan memang tidak pernah berubah pun sejak dulu lagi walau satu huruf). Kenapa Pope sendiri tidak mengeluarkan dekri agar semua Bible menukar perkataan GOD dan digantikan dengan ALLAH? Kerana saya yakin beliau sendiri tahu kalau nak guna perkataan ALLAH... anuti Islam. Sungguh benar ayat 120, Surah Al-Baqarah dan ayat 30-32, Surah At-Taubah yang menjelaskan bahawa golongan Yahudi dan Nasrani tidak akan redho dengan orang Islam sehingga orang Islam mengikut cara hidup mereka (... saksikan betapa indahnya Al-Quran sehingga susunan ayatnya juga tepat... Yahudi disebut terlebih dahulu dari Nasrani kerana itulah turutan sejarah yang dicipta ALLAH).

... saya kira apabila Malaysia dikatakan sebagai negara Islam contoh, sepatutnya saya harus merasa bangga. Dan sekarang saya kira... saya perlu lihat semula. Semoga ALLAH lindungi kita semua... amen.


1 comment:

  1. Amin. Semoga apa yg diulas membuka mata mereka yg beriman @ mencelikkan mata mereka yg terabun.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...