Monday, December 28, 2009

'Wishlist' Tahun 2010 - Tidak Mahu Tengok

Beberapa hari lagi tahun 2009 akan menutup tirai dan terbuka la jendela tahun 2010. Apa istimewa sangatnya tahun 2010 ini... yang saya nampak hanyalah ramai bakal pengantin baru berebut-rebut memilih tarikh 10.10.10 sebagai tarikh melangsungkan perkahwinan. Bayangkan kalau kita terpaksa memenuhi 10 undangan perkahwinan untuk hari itu sahaja... gerenti ada yang merajuk sebab kita tak sempat nak hadir... hais. Bayangkan jugak berapa banyak cerek letrik kita kena beli sebab tu je hadiah yang murah dan senang dibeli... haha. Kalau beli set pinggan mangkuk kat Jaya Jusco, rasanya ramai dah pakai taktik tu dan dengar khabarnya ada juga orang recycle balik hadiah tu dibungkus semula untuk dihadiahkan kepada bakal pengantin lain. Ye la, sapa pulak nak pakai cerek letrik sampai 10 buah kalau dah semua orang bagi hadiah tu... dari membazir tak digunakan.

Sekarang saya bercerita tentang 'pemandangan' yang tak mau saya lihat pada tahun hadapan. Buat masa ini saya takkan cerita secara terperinci kenapa saya tak mau lihat semua ini, cuma sekadar hasrat agar ianya tidak lagi kelihatan. Pertama, saya tak mau lagi lihat adik-adik dan anak-anak kecil berjalan dari kereta ke kereta di stesyen minyak, merayu agar saya membeli (... sedekah?) minyak angin atau kalendar atau buku di waktu siang dan malam atas nama sekolah anak yatim padahal sepatutnya pada waktu itu mereka harus berada di sekolah atau rumah menuntut ilmu.

Ke-2, saya tak tau lihat abang-abang dan pakcik-pakcik duduk di depan pintu kaca mesin ATM di bank-bank dengan berbagai bekas, surat dan sijil setiap minggu terakhir orang dapat gaji, setiap bulan, sepanjang tahun... dan telah bertahun-tahun lamanya saya menyaksikan pemandangan ini sedangkan saya jumpa ramai lagi kakak-kakak dan makcik-makcik yang bangun awal subuh buat kuih untuk dijual.

Ke-3, saya tak mau lagi lihat kereta-kereta 'size S' pakai ekzos treler 'size XL', masuk enjin 'size L' dengan bunyi 'size Altec Lansing' dok merayap membesit atas jalan sambil pemandunya berangan-angan cam selebriti 'size Fast & Furious'.

Ke-4, saya tak mau lihat anak-anak kecil yang rambut pun baru nak lebat kat ubun-ubun... buat rambut stail lotong kat Bukit Kuala Selangor sambil dok kepit beromen pasangan masing-masing sedangkan duit poket pun mak-bapak yang 'top-up'.

Ke-5, saya tak mau tengok muka hero dan heroin yang sama keluar dalam beberapa siri drama TV yang berlainan dan drama-drama tu semua dimainkan sekaligus dengan waktu dan hari yang berbeza sampai orang pun naik konfius dengan watak dia dalam satu-satu cerita.

Ke-6, saya tak mau tengok bila nak hari raya je, balik-balik keluar cerita sedih bagai nak rak sampai orang rasa bila nak raya je mesti rasa sedih.

Ke-7, saya tak mau tengok lagi orang penuhkan wall saya dengan status dia dok asyik main game je dan asyik keluar notifications invitie orang main game... haha. Weh, beli playstation la kalau nak main game.

Ke-8, saya tak mau lagi isi borang tiap-tiap kali saya 'renew membership' kad MPH, Jaya Jusco dan macam-macam lagi kad yang sewaktu dengannya padahal maklumat saya memang dah ada 'database' komputer mereka. Punya canggih pakai macam-macam sistem 'database' pun suruh orang isi lagi borang... hais.

Ke-9, saya tak mau lagi tersangkut di mana-mana 'highway' semata-mata ada eksiden dekat jalan sebelah. Bayangkan sampai 3,4 lane jalan tu siap ada 'emergency lane' lagi pun boleh jem lagi sebab kena tunggu belakang keta orang yang dok sibuk nak tengok apa jadi kat jalan sebelah.

Dan yang terakhir... ke-10. Saya tak mau tengok orang Melayu kutuk orang Melayu lain demi cita-cita politik atau apa saja.

3 comments:

  1. Best la bace semua kat atas ni...benar2 belaka. Saye setuju dgn fakta nye, cume bab game....ermmmm...

    ReplyDelete
  2. Selamat tahun baru dan teruskan dgn apa jua yang kamu minati...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...