Tuesday, December 22, 2009

Apabila Idola Bukan Lagi Seorang Manusia

Saya agak tertarik dengan tulisan di beberapa blog... 'di saat BN memerlukan sokongan bagi meluluskan Bajet 2010, ada Ahli Parlimen yang sedang sibuk bercinta...'. Sungguh memang tergelak saya baca tulisan tu... nampak sinis tapi itulah dia politik Malaysia... cukup berwarna-warni. Esoknya sibuk keluar berita kata... 'PM ambil berat tentang kehadiran ahli parlimen di Dewan Rakyat'... walhal pada masa tu PM pun takde kat Parlimen.

Sedikit dari perkara yang saya pelajari dalam kursus BTN... sahsiah dan penampilan diri amatlah penting bagi mempopularkan diri agar rakyat tahu... 'we are available and important in marketplace'. Saya tahu apabila ahli politik mula menceburkan diri dalam arena politik... mereka akan menghabiskan banyak masa dan duit bagi membentuk serta mempromosikan diri mereka sebagai... 'manusia pilihan' yang sama kononnya macam 'the chosen one'. Mahu dikenali sebagai seorang yang mampu buat perubahan atau setidak-tidaknya bercita-cita besar melakukan perubahan signifikan demi kebolehterusan survival sesebuah bangsa. Mereka mahu dikenali dan diterima sebagai IDOLA.

Saya juga tidak pasti samada ada di antara ahli politik sekarang yang telah berjaya meletakkan diri mereka sebagai idola. Pada mata kasar yang saya nampak ada pengikut 'keras teras'... Tun Mahathir, Anwar Ibrahim dan Nik Aziz. Mereka bukan sahaja diminati oleh ahli parti masing-masing... malahan 'pengundi-pengundi di atas pagar' yang tidak berparti. Yang lain semuanya umpama artis baru yang buat satu album... lepas tu senyap. Kalau ada pun... sesekali muncul sebab ada skandal... hehe jangan marah YB sekalian, ini hanya pandangan seorang pengundi biasa.

Adakalanya kaedah berpolitik idola ni boleh memakan diri apatah lagi jika terlalu banyak sangat berita buruk yang 'sinonim' dengan sesuatu watak idola seseorang... ianya akan kekal di memori pengundi untuk suatu jangkamasa yang lama. Itulah kesan dari kuasa media zaman ini... terlalu banyak grafik dan media disumbatkan ke minda pembaca dalam satu jangkamasa yang singkat sehingga menimbulkan 'perasaan meluat' yang amat sepontan.

Mungkin juga sekarang ini memang benar rakyat amat bosan dengan watak-watak pemain politik yang ada, ada juga yang tidak mahu langsung mengingati watak-watak itu. Rakyat lebih selesa dengan watak-watak lain yang lebih 'berhati perut dan berperasaan' walaupun ianya hanya la rekaan media. Lihat sahaja berapa juta rakyat yang meminati watak seperti vampire dalam cerita Twillight atau 'mandroid or humanoid' seperti cerita Avatar. Mungkin tidak lama lagi rakyat benar-benar mengharapkan munculnya seorang watak 'superhero' yang bukan dari kalangan manusia... satu benda yang tidak mempunyai perasaan pentingkan diri sendiri. Kita tahu perkara ini mustahil akan berlaku tapi bagi beberapa orang... adakalanya berilusi seketika bagi menyenangkan diri sendiri adalah lebih baik dari melayan kerenah seorang ahli politik yang perasan mereka adalah IDOLA pujaan ramai.

.... patut-patut la pun kalau nak bercakap tu... come on beb, walk the talk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...