Monday, December 28, 2009

Seorang Wanita Yang Hebat



'Untuk mendapat anak pertama, saya terpaksa membuat IVF sebanyak 16 kali terutama selepas percubaan awal berakhir dengan kegagalan'... begitulah kata-kata YM Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar. Dan beliau juga merupakan pengasas Tabung Fertiliti Tunku Azizah (TAFF) yang telah begitu bermurah hati membiayai kos rawatan fertiliti IVF untuk 48 pasangan di seluruh negara bagi mendapatkan cahaya mata.


Apa lagi yang lebih hebat dari kisah ini? Pertama, Tunku Azizah begitu sabar dan tekun berusaha bagi mendapatkan cahaya mata melalui kaedah IVF... saya ulangi... sebanyak 16 KALI PERCUBAAN. Kalau dikira satu hingga enam belas... memang la sekejap je tapi cuba fikirkan berapa tahun beliau begitu sabar berusaha. Kedua, dugaan yang beliau hadapi dahulu telah beliau terjemahkan melalui penubuhan TAFF dan beliau begitu bangga mendabik dada untuk memberitahu dunia bahawa... beliau sekarang adalah nenek kepada 58 orang bayi.

Saya tidak meneliti dengan pasti tentang penubuhan TAFF ni tapi bila ianya ditubuhkan dengan inisiatif seorang individu apatah lagi seorang wanita... ianya benar-benar 'menampar' ramai pihak yang asyik menjerit-jerit ke sana dan ke sini tentang berbagai usaha membantu rakyat tapi... habuk pun tarak. Balik-balik cerita yang kita dengar setiap kali usaha membantu rakyat dilakukan... orang ni buat duit dengan program baru, orang tu dapat 'political mileage' dari program tu, ada udang sebalik mee la dan bermacam-macam lagi 'ayat-ayat cinta' orang politik. Yang pastinya... rakyat kekal susah dan terus menadah tangan mengharapkan buah yang tak gugur-gugur. Sampai sekarang saya pun tak tau apa status Tabung Penyakit Kronik malahan nak keluarkan duit KWSP untuk biaya perubatan pun... hanya terpakai kepada penyakit tertentu je.

... malu la beb, betul-betul malu. Habis duit kita hantar orang belajar tinggi-tinggi kat 'obersea'. Hasilnya... banyak bercakap je, tindakannya haram. Harap je la... harappppp, haissss!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...