Saturday, December 26, 2009

Cakap Betul.... Tapi Di Tempat Yang Salah

Orang berbudi kita berbahasa... begitulah ayat orang tua-tua yang biasa kita dengar. Selain dari dua sifat yang dimiliki oleh orang Melayu iaitu melatah dan mengamuk... kita semua sudah sedia maklum orang Melayu amat mementingkan sifat berbudi bahasa. Malahan orang Melayu dahulu juga amat suka berpantun bagi meluahkan isi hati mereka.

Ada seorang kawan pesan saya jangan tulis tajuk ini kerana ianya adalah perbualan di antara saya dan dia namun jari saya tidak dapat menahan untuk mengetuk butang-butang di keyboard ini. Terpaksa juga saya lakarkan sedikit pengalaman agar menjadi 'ingatan' buat diri sendiri dan juga untuk kawan-kawan yang lain.

Apabila kita terlalu 'engrossed' dengan sesuatu keadaan, suasana atau apa saja... secara tidak langsung kita membina peta dan 'timeline' di dalam benak kepala kita yang lama kelamaan akan membentuk pemikiran yang dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Cakap kasarnya... makin pandai la nak menyusun kata-kata yang berfakta dan mendalam. Tapi cuma terpakai pada orang yang beringat la... kalau dah jenis 'selenge' tu, takkan jadi apa pun. Dan ada juga kawan-kawan saya yang terpinga-pinga bila makin banyak dia bercakap... orang semakin menjauhkan diri atau bertindak 'hostile' terhadap dia. Dan dia amat merasakan bahawa apa yang dia cakap adalah betul dan ikhlas... cakap ustaz la kiranya.

Respon dari saya... cakap dia betul tapi di tempat yang salah. Bukan la salah pada pandangan mata dia tapi salah di pandangan mata orang yang ditujukan kata-katanya itu. Contohnya lihat la dalam cerita 3 Abdul apabila Ismet Ulam Raja dok acah Abdul Wahab dan Abdul Wahib dengan perkataan dan perbuatan hingga terkeluar ayat dari mulut Abdul Wahab... 'ini boleh mendatangkan marah!!'... salah di mata 2 Abdul tu tapi benar perbuatan Tuan Ismet sebab ada perjanjian.

Begitu jugalah nasihat saya kepada kawan-kawan... berhati-hati la bila berkata benar. Saya bukan hendak menakutkan atau melarang mereka dari berkata benar namun terdapat dalam beberapa suasana, berkata benar itu memerlukan hati yang teguh seperti sahabat Rasulullah s.a.w iaitu Bilal B. Rabah. Kalau tidak... diam la buat sementara waktu dan luahkan la apa yang terbuku tu dalam suasana yang berlainan misalnya bukan di depan orang ramai. Kata-kata benar kita adakalanya menjadi tombak dan panah terhadap orang lain. Begitu jugalah pesan arwah ayah saya... berhati-hati la dengan perkataan yang keluar dari mulut sebab kita hidup di akhir zaman... waktu di mana kejahatan amat luarbiasa sifatnya dan tidak terfikir dek akal rasional. Jangan terkejut apabila kawan-kawan sendiri akan menjauhkan diri dari kita apabila kata-kata kita 'mendatangkan marah' orang yang mempunyai kuasa dan jawatan... kerana masing-masing juga ingin menjaga sedikit periuk nasi demi keluarga.

Kepada kawan-kawan saya yang 'suka berkata benar dan berani' di mana saja... saya berani katakan juga bahawa anda adalah orang yang istimewa... amat istimewa sebenar-benarnya. Saya tau akan sampai ketikanya anda akan merasa amat sunyi kerana... seolah-olah tiada siapa sebenarnya yang memahami maksud perkataan anda, tiada siapa yang mahu bercakap seperti anda... seolah-olah anda tinggal di planet asing. Jangan terlalu bimbang dengan hal tu... baca la Sirah Nabawi, kisah para sahabat Rasulullah s.a.w, buku biografi orang terkenal di dunia.

... saya pasti dan amat pasti... anda akan jumpa 'dunia anda'. Suatu dunia yang lebih indah... walaupun tanpa kata-kata... insyAllah.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...