Monday, July 25, 2011

SEKALI SEKALA MAKAN KEK... WELLLL

Saya tak berapa fancy sangat makan kek nih... mak saya selalu kata tekak saya ni 'tekak Melayu koman spanar'. Walaupun saya pun tak berapa pasti apa maksudnya tapi dari cara mak saya menyebut dengan idhram ma'alghunnah yang kurang sedap intonasinya... kira saya ni memang tekak Melayu deli la hahaha. Serious sheikh, berkali-kali saya cuba  makan kek... kadang tu tak habis. Yang habis tu bila slice kek yang memang dah kecik tu, dipotong lagi untuk sekali ngap. Memang ada yang sedap... kebanyakannya saya rasa memang sedap pun tapi... tekak takmo... koman betul. Orang rumah saya memang suka... dan pandai buat kek. Disebabkan saya tak berapa suka... so, dia buat 'on demand' je la.

Sebut pasal kek nih... saya selalu perhatikan sorang budak yang menjual kek 'homemade' di pagar masuk Pasar Seksyen 6... sejak bertahun-tahun yang lalu beliau jual kek di situ. Seawal pukul 9am kot dah ada dan kadang-kadang hingga tengahari... ikutlah berapa banyak kek yang beliau dah jual. Tak tahu la saya samada dia jual setiap hari kerana saya hanya ke pasar ni samada hari Sabtu atau Ahad. Mula-mula saya tengok beliau di situ, umurnya mungkin dalam lingkungan 14-15 tahun kot... yup, memang muda. Tapi tak tergerak pulak saya nak cuba beli kek tu... 

.
.
.
.
.
... beberapa tahun kemudian

Setiap kali berkunjung ke rumah saudara-mara, orang rumah memang gemar bawa buah tangan... tanda menghormati dan ingatan. Tak tau nak bawak apa dah, satu hari kebetulan lalu di kawasan tu... kami decided cuba try test kek ni. Yup... Marble Cheese Cake, sebab nampak macam sedap. Kami ke rumah mak saya selepas itu dan surprisingly... ramai yang suka dengan kek tu especially budak-budak.

... so, kami cuba sekali lagi selepas itu dan buatlah sedikit sesi suaikenal... peramah la katakan hehehe


Orang Shah Alam yang biasa ke Pasar Seksyen 6, Shah Alam tentu familiar dengan lokasi ni. Adik Muhammad Fadzli atau dengan panggilan Olie ni dah tukar lokasi port meniaganya. Sekarang ni jalan keluar dari pasar tu berhampiran simpang Surau Seksyen 6, belakang Stesen Petronas.  Simple je gerainya... tapi bila bertahun-tahun beliau berniaga hingga sekarang yang nampaknya macam dah berumur 17 tahun... saya kira perniagaannya berpotensi baik. Dan saya ulang sekali lagi... ikut tekak saya, Marble Cheese Cake dia memang sedap. Siap bagi diskaun lagi bila orang pompuan beli haha. Tak tau la kalau saya beli mungkin dapat diskaun jugak kot... gurau Olie, jangan marah.


Agak murah juga harga keknya dan Marble Cheese Cake tu memang orang borong habis kalau lambat beli. Saya beli juga kek coklat tu tapi disebabkan agak manis sikit saya memang anti sikit dengan gula dan garam, tak berapa nak makan la. Budak-budak memang suka kek coklat nih... cepat je habis. Mungkin la sebab kek, so saya kurang la sket... kalau coklat black bittersweet 70% tu, memang makanan saya sungguh la... hantu coklat haha. So kalau siapa-siapa nak beli Marble Cheese Cake ni... kena datang awal la sket sebelum pukul 11am sebab orang depan saya borong sampai 3... saya dapat beli yang last 2 je.


... yang dalam plastik tu saya punya, yang kat luar tu lupa la pulak apa nama keknya... nampak macam sedap je hahaha


Ini la antara produk kek yang Olie jual... ada macam-macam. Tak berani la saya kata semua sedap sebab saya cuma rasa Marble Cheese Cake (gambar bawah kiri tu) dan kek coklat. Kena datang dan try sendiri la beb baru tahu sedap ke tak... kan.


Inilah brader Olie kita... rajin dan peramah... senyum je manjang bila kena interview macam-macam dengan saya. Siap bagi saya business card lagi... class ko niaga dik hahaha. Tiba-tiba terasa jari macam melentik la pulak bila menaip hik hik.




Alamak... sori la brader, diharap sudilah anda pusingkan sikit monitor anda bila baca business card nih. Hahaha... kreativiti jurugambar yang agak janggal.

Apa pun saya agak mengagumi adik Olie nih... masih lagi berniaga bertahun-tahun di situ. Bila boleh sustain hingga sekarang, saya kira perniagaannya tentu bagus. Dan terima kasih la kepada pihak berkuasa kerana memberikan peluang beliau berniaga di situ untuk beberapa jam. Memang bersih tempat beliau berniaga tu... takde sampah langsung. Beliau juga ada memberikan perkhidmatan penghantaran ke rumah untuk sesiapa yang membeli dengan kuantiti tertentu. Korang jangan la pulak order satu dan suruh hantar sampai ke Klang... kamon la, buat naya budak tu je. Dan saya pun ada berura-ura kalau ada buat makan-makan ke... mungkin boleh minta Olie hantar kek.

Selamat majujaya Olie... Tony Fernandez juga bermula dengan beberapa buah kapalterbang sahaja semasa memulakan Airasia... dan lihatlah sekarang kejayaan beliau dalam beberapa tahun. Siapa tahu... Olie juga akan jadi usahawan besar beberapa tahun lagi kerana pengalaman beliau sekarang ni memang amat berharga.

... everyone is living by selling something dan Olie telah memulakannya di usia muda... semoga berjaya... ameen.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...