Monday, July 4, 2011

NAK TAU BETAPA UNTUNGNYA KITA, LIHATLAH MEREKA DI BAWAH

Itulah pesan Allahyarham abah saya suatu ketika dulu ketika kaki saya baru menginjak ke usia belasan tahun. Tahun-tahun di mana remaja seperti saya amat menggilai bolasepak, zaman di mana belum adanya internet, PSP malahan Astro. Yang ada hanyalah game Tetris, Donkey Kong dan game kereta kebal menggunakan tape yang dimainkan di tv. Selain dari itu, yang saya kenal hanyalah bolasepak, badminton, sepaktakraw, kriket dan marathon.

... ya, pada masa itu anak remaja seperti kami banyak menghabiskan masa di luar rumah. Berlari, menjerit, berpeluh dan sentiasa bergerak... dan kesemua aktiviti itu amat memerlukan satu benda..

..... KASUT.

Pernah beberapa kali saya merungut kepada abah saya... saya perlukan beberapa pasang kasut yang berlainan untuk aktiviti sukan yang berlainan. Beliau hanya senyum dan diam. Dek kerana banyak kali tanya dan hanya dapat jawaban yang sama... saya tidak bertanya lagi. Tidak ada banyak pilihan pada masa itu kecuali menggunakan kasut sekolah. Saya pun tidak begitu pasti samada keluarga saya pada masa itu susah atau senang... perhatian dan kasih-sayang yang diberikan oleh keluarga saya membuatkan soal status dan kewangan menjadi tidak penting... apatah lagi apabila ianya membabitkan soal makanan... saya yakin kami memang selalu 'mewah' apatah lagi emak saya memang amat pandai masak.

... so, kasut sukan takde tapi aktiviti sukan harus diteruskan... apa nak buat...

... kena fikir kreatif la sikit beb.

... f
... i
... k
... i
... r

Kebiasaannya keluarga saya hanya akan belikan kasut untuk dua perkara sahaja...

................. kasut untuk ke sekolah setiap awal tahun.
................. kasut raya.
----------- > so, kasut raya sudah semestinya jenis kasut sukan juga :)

Pada masa tu, jarang sekali kami adik beradik merungut... terima apa jua seadanya. Yang penting, kami tidak pernah kekurangan MAKAN hehehe.

So........................................ dah boleh agak la kan apa rupa kasut saya apabila tiba setengah tahun.


.....
.........
............ namun saya tidak pernah merungut atau berkecil hati. Namun hati orang tua, mereka tahu apa isi hati anaknya.

Pernah sekali apabila saya sedang kapur kasut sekolah, abah baru pulang dari kerja dan duduk sebelah saya sambil melihat saya membelek-belek kasut yang dah nipis tapaknya akibat terlalu kerap digunakan untuk semua jenis sukan....

.... 'kalau hendak tahu betapa beruntungnya hidup kita, setiap hari apabila pergi dan balik sekolah... lihat2 la mereka yang tidur di tepi kedai'. Dan malam itu, saya tidur dengan linangan airmata dan sememangnya abah saya sentiasa berusaha menyediakan segala yang terbaik untuk kami sekeluarga.

................. walaupun telah hampir 2 tahun beliau meninggalkan kami, ilmu yang beliau wasiatkan memang sentiasa tiada tandingnya.

|
|
|
|
|
... sekarang

Apa cerita sekarang ni... saya ada hampir berbelas pasang kasut, mengalahkan pompuan hahaha. Yup, memang saya seorang yang agak 'gila'kan kasut. Hingga ada beberapa kasut yang reput tapaknya begitu sahaja.

... kalau arwah ada lagi tentu dia kata... hmm, membazir. Tapi alhamdulillah, sempat juga saya membelikan beliau kasut yang baik kualitinya. Dan pada masa saya belikan, beliau sempat memuncungkan bibirnya... '... apehal kasut sampai dekat RM300 nih'. Saya capai dan terus bayar di kaunter. Namun saya masih terkilan kerana beliau begitu teringin hendak menaiki kereta seperti yang saya gunakan sekarang ini.

.......... nostalgia beb

.......... walaupun saya telah memandu kenderaan idaman beliau, saya masih lagi menjenguk keluar cermin dan melihat keluar... masih ramai yang tidur di kaki lima kedai. Alhamdulillah, dari pesanan ini jua, saya telah membina beratus rumah untuk keluarga termiskin, menyediakan bantuan makanan untuk keluarga termiskin, memberi bantuan kewangan pelajaran dan berbagai aktiviti kemasyarakatan lain.

........... ya, kadang-kadang saya berhentikan kereta saya dan makan di warung makanan tepi jalan.

Memang benar kata arwah... '... lihatlah mereka yang di bawah kita'. Bukan lama pun hidup di dunia ni kan untuk kita 'berhidung tinggi'... hidung pun dah memang tak mancung pulak tu hahaha.

Semoga Allah mengurniakan Ar-Raudhah kepada kedua ibubapa dan ibubapa mertua saya... amen.

... apa yang boleh saya buat lagi selepas ini, agak lama juga duduk 'sideline' je.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...