Tuesday, July 5, 2011

KARNIVAL BOLASEPAK MERDEKA PNSB 2011

Yup, Karnival Bolasepak Merdeka PNSB 2011 datang lagi... satu acara tahunan yang dijayakan oleh Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) bagi mengasah bakat-bakat remaja melalui kelab-kelab bolasepak masing-masing. Bertempat di Stadium Mini, Seksyen 13, Shah Alam (sebelah Stadium Shah Alam) dan akan berlangsung selama dua hari iaitu pada 16hb dan 17hb Julai 2011... minggu depan beb.



Saya pun tidak begitu pasti ini anjuran kali ke berapa... kali ke 5 kot. Ianya juga sebagai salah satu cara PNSB menyemarakkan lagi sambutan kemerdekaan negara... dan bolasepak yang sememangnya sukan yang paling diminati di Malaysia adalah salah satu cara PNSB menzahirkan rasa kesyukuran terhadap kenikmatan kemerdekaan yang dirasai oleh rakyat selama ini. Mungkin nampak kecil pada sebilangan orang tapi jika penyertaan dan kehadiran diambilkira... angka ribu bukanlah satu angka yang kecil. Saya juga dimaklumkan, pihak penganjur juga terpaksa menolak beberapa penyertaan dari banyak kelab bolasepak remaja kerana bilangan tempat yang terhad.


.............. best sangat ke karnival bolasepak ni... artis takde, bungapi takde... hanya semata-mata bolasepak.

Apabila anak-anak kecil dari berbagai bilang bangsa dan lapisan masyarakat yang begitu berbakat menunjukkan skil dan kebolehan mereka di padang... saya tak nampak apa yang lebih hebat dari itu, so kehadiran artis berbayar tidak diperlukan rasanya buat masa ini.

Benar, bukan sahaja anak-anak 1Malaysia... malahan anak-anak mat saleh dan Jepun pun ramai yang menyertainya.



Jangan terkejut beb, suatu hari nanti semasa Piala Dunia akan datang... apabila kita duduk di depan TV, kita mungkin akan menyaksikan anak remaja yang pernah beraksi di karnival ini, bermain untuk negara mereka. Kalau lihat bakat mereka di usia semuda 8 tahun... yup, saya yakin beberapa orang dari mereka akan bermain di peringkat dunia.

Mari kita saksikan beberapa aksi mereka dalam karnival yang lalu... jangan copy gambar ni beb, wa punya copyright. Korang photographer kalau nak ambil gambar mereka... amat dipersilakan hadir dan ambil la gambar sebanyak yang mungkin. Cuma sebut sahaja korang dapat 'invitation' ni dari blog ni... yang dulu juga merupakan Naib Presiden Kelab Bolasepak PNSB... hehe, jemput la datang dan ambil gambar... takde fee pun, boleh prektis skill beb.







Sori la tak boleh nak load banyak sangat gambar... ada beribu beb, so ni kira teaser je la... kena datang.

Dan sudah tentu, ramai kawan-kawan yang terbabit bagi menjayakan karnival ni... mereka juga la coach kepada Akademi Bolasepak PNSB yang tidak kenal jemu untuk melatih anak-anak remaja ni. Dan juga beberapa AJK yang hampir setiap hari turun ke padang bagi memberikan sokongan moral dan tunjuk ajar.



Abg Izman Farif kita ni... paling sibuk beb. Sebelum karnival bermula, semasa karnival dan selepas karnival... kira anchor AJK la ni tengok badan la bro. Tapi khabarnya sekarang badannya dah susut sket... sket la kata kawan-kawan lain. Mana nak cari brader dedikasi camni, tolak la ke mana pun... kerjasama dia memang tak terjejas punya.



Yang kiri baju merah tu... Pengetua Akademi Bolasepak PNSB, Capt Faizal. Pilot kapalterbang jadi pengetua atas darat... class. Sentiasa ada bersama budak-budak akademi sepanjang masa semasa latihan... ni kalau nak letak calon PRU akan datang... boleh timbang nih.


Brader Jamal (kiri) dan Head Coach Zainal.  Ni pun orang kuat akademi ni... dan juga tonggak utama pasukan PNSB Warisan team otai. Ok, korang pernah tengok kan Amirul Hadi Zainal yang main dengan Harimau Malaya sekarang ni... Coach Zainal ni bapak dia la beb. Size memang la ada sikit musykil sebab Amirul tu tinggi... tapi Zainal dah terangkan Amirul tu dulu banyak makan beras padi Malinja... tu sebab tinggi.



Yang ni pulak, Coach Mandonna @Razman Abdul Rahim... bekas pemain negeri Ralat: sebelum ni tertulis negara pulak gak dulu ni dan dengar khabornya anak didik Allahyarham Mokhtar Dahari. Sekarang merupakan salah seorang coach Akademi Bolasepak PNSB.


Ni pun actually pemain-pemain akademi dan untuk beberapa sesi yang memerlukan khidmat mereka... pembantu-pembantu khas kejohanan karnival. Rasanya sekarang ni ada yang dah masuk universiti kot... so, takde la masa karnival minggu depan.


Pengadil dah confirm la tak banyak rehat masa karnival tu... game sampai 4 padang beb. Kejap terlari ke sana... kejap ke sini tapi diaorang memang class... mana taknya, kebanyakan mereka dah biasa jadi pengadil di kejohanan negeri dan negara. So, selamat majujaya bro.


Hehe, ok... wide lens lupa bawak masa ni, so dapat la ambil gambar sebahagian dari mereka dan ini baru separuh yang ada di padang. Tu belum lagi yang duduk di grandstand dan atas trek.


Inilah antara wajah-wajah yang bakal menggegarkan arena bolasepak negara beberapa tahun lagi... adakah ianya mustahil? We'll see... they will.


Yup, inilah tempat di masa karnival akan berlangsung... sebelah Stadium Shah Alam hehe. Bila game terpaksa dilanjutkan hingga ke waktu malam... stadium ni ada lampu.

So, jemputlah datang beramai-ramai ke Stadium Mini, Seksyen 13 Shah Alam pada 16hb dan 17hb Julai nanti... minggu depan. Datang awal beb, tempat parking terhad sikit, lambut kalu parking jauh.

.... kepada semua pasukan yang akan bertanding... selamat bersukan

Majulah sukan untuk Selangor dan negara... 1Malaysia Boleh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...