Friday, July 8, 2011

DAHULU KAMI BELA AYAM


Harga daging ayam di pasaran sekarang dengar khabarnya dah RM12/ekor. Saya pun tak pasti sebab tak pernah beli sekor di pasar basah. Selalunya saya beli yang dah siap potong bahagian dada di Pasar Seksyen 6, Shah Alam. Jarang makan daging ayam... hari-hari bedal ikan je. Cuma kadang-kadang tu bila terasa... KayHepSee je la yang paling cepat. Budak-budak sekarang ni bila saya cerita... 'dulu kami bela ayam sendiri'... diaorang nampak macam 'cool' sangat bela ayam kat rumah.

Mana boleh bela ayam kat Shah Alam nih... report dek jiran, esok lusa MBSA dah datang angkut. Kalau ikut undang-undang kecil Perbandaran... membela ayam dikira salah. Bukan la sebab ayam tu tapi tahi ayam tu bukan saja berbau tapi 'invite' banyak lalat nanti. So, tak payah nak argue dengan Majlis... kita tak payah la bela. Sedangkan kucing pun boleh menyebabkan jiran bergaduh beb... kencing berak merata sebelah rumah... haha, itu boleh mendatangkan marah.

Yup, sejak kecil hinggalah dewasa semasa saya menetap di Bandaraya DiRaja Klang... kami bela ayam kampung... di belakang rumah. Allahyarham abah buat kandang dan ada la beberapa ekor ayam yang memang tak pernah susut bilangannya sebab asyik bertelur. Rumah arwah atuk di Kampung Jawa, Klang juga ada bela ayam... jiran-jiran saya malahan rakan-rakan di sekolah. Hampir semua orang membela ayam untuk dagingnya dan telur.

............. best ke bela ayam ni? Asyik berak je, berbau... kadang-kadang berketuk dan berkokok tak henti-henti?

{.... ayam, bermacam ayam... begitulah antara lirik lagu nyanyian Jalil Hamid yang tiba-tiba datang kat kepala saya masa tengah menulis nih}

Iklan: jangan blog kena banned sudah sebab guna tulisan kuning hahaha... sori Dato' KP, usaha Dato' memang saya hargai... terima kasih kerana menjaga keamanan negara

Pada masa tu, apa saja yang dilakukan oleh keluarga kami... kami ikut dan patuh. Dan sememangnya ada keseronokan membela ayam. Aktiviti itu dilakukan bersama... abah membuat reban, kami ikut memperkemasnya dan bina secantik mungkin. Ada saja jiran yang luhur hati memberikan beberapa ekor anak ayam kepada kami. Malahan pasti ada jiran yang menjenguk semasa kami membina reban dan mereka sentiasa  menghulurkan tenaga.

... tidak ada sesiapa yang menyindir atau berkata tidak elok apabila ada orang hendak membela ayam.

.... reban dah siap, ayam pun ada 5-6 ekor.... tugas untuk membela pula datang.

Makanan ayam takde la mahal macam makanan kucing sekarang ni. Apa saja lebihan nasi yang ada... kami akan berikan kepada ayam. Kalau nasi habis... kami berikan beras. Inilah waktunya keseronokan tiba... kadang-kadang ayam itu mematuk makanan dari beras yang kami letakkan di tapak tangan. Kami akan duduk di dalam reban bersama ayam hahaha. Dan lebih meriah suasana apabila berbelas-belas telur yang dieram menetas... memang terhibur bila lihat begitu banyak anak ayam yang gebu dan jinak. Tapi masa ni kena jaga-jaga sikit la... ibu ayam ganas sket. Dia attack tak hingat punya... apatah lagi bila kita 'kidnap' anak dia masuk kotak untuk dibawa masuk ke dalam rumah buat 'pet'.

.... hahaha, anak ayam buat pet. I tell you... it was fun like can't remember the world. Korang pernah buat ke?

Pagar reban tu memang kena check selalu... kadang-kadang rabak dek binatang lain yang cuba masuk nak makan ayam. Musang, anjing, ular... itulah antara beberapa binatang yang pernah datang ke belakang rumah. Memang bising la ayam tu tengah-tengah malam kalau kena ganggu tapi banyak kali juga ayam tu bising sebab bagi 'early alert' samada cuaca buruk nak datang atau 'benda tak berkenaan' lalu kat belakang rumah... hehehe.

Jadi apabila hati susah atau lepas penat buat apa-apa kerja rumah atau selepas balik sekolah... duduk di belakang rumah sambil menghadap reban ayam tu, memang memberikan suatu ketenangan yang sukar digambarkan. Seolah-olah kita dan alam adalah satu... keseronokan yang tiada sekarang dan berdiri di depan reban ayam di Zoo Negara bukanlah alternatif tersebut haha.

Namun ada juga masa sedihnya bela ayam nih. Suatu hari arwah Abah ke belakang rumah dan tangkap beberapa ekor ayam. Hari raya nak dekat dan beberapa ekor ayam harus disembelih... mak nak buat rendang ayam. Nangis beb... wa habaq mai kat lu, bergenang gak la airmata. Ayam yang kita bela dari kecik sampai besar, kena sembelih depan mata... kita pulak yang pegang tu sambil arwah Abah sembelih.

.... sekejap je sedihnya, lepas mak buat rendang atau goreng... ditambah pulak dengan lagu raya yang tak putus-putus sambil membelek kasut sukan raya... hilang semua bab sembelih tadi.

..... sungguh, mak abah kadang-kadang memperlihatkan kasih-sayang mereka dengan cara yang kita tidak sangka namun amat berkesan di hati. Kita tak suka dia sembelih ayam kita namun kita gembira dengan kasih sayang mereka. Allah sesungguhnya Maha Besar.

Semoga Allah berikan Ar-Raudhah kepada kedua ibubapa kami... ameen. Dan thank you Allah sebab berikan kami pengalaman ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...