Tuesday, January 11, 2011

PNSB FC MARA KE FINAL PIALA TAN SRI MUSTAPHA KAMAL





Tahniah yang tidak terhingga saya ucapkan kepada pemain bawah 20 tahun pasukan bolasepak Kelab Bolasepak PNSB yang sekali lagi berjaya masuk ke pusingan akhir Piala Tan Sri Mustapha Kamal, pengasas syarikat MK Land.


Dan inilah... salah seorang jurulatih kelab, Mandonna. Bukan calang-calang brader ni... bekas pemain bolasepak negeri (Negara kot Man?). Tanpa penat lelah dan komplen... beliau telah membuktikan keupayaan membawa pasukan ini mara ke peringkat akhir.


Ini pula adalah sebahagian dari pihak pengurusan kelab dan Akademi (...acedemi?) Bolasepak PNSB yang sentiasa komited berada hampir setiap hari di stadium menjaga dan mendidik anak-anak muda untuk menjadi pelapis pemain bolasepak negara. (Kob... takkan takde elaun der?)

Namun ada perkara yang lebih menarik tentang Kelab Bolasepak PNSB ni yang patut diketahui. Kejayaan demi kejayaan yang bukan sedikit pengorbanannya dan saya suka mengambil kesempatan ini untuk berkongsi untuk tatapan semua:-

  1. Sebahagian besar atau hampir kesemua tonggak pengurusan kelab ini tidak mendapat sebarang elaun kecuali mereka yang diberikan tugas secara spesifik di dalam pengurusan padang bola dan pasukan.
  2. Kesemua pemain adalah bekas pelatih Akademi Bolasepak PNSB dan ada juga yang masih menjalani latihan di bawah akademi.
  3. Ibubapa kepada para pemain pasukan dan pelatih akademi merupakan antara tonggak utama pasukan ini.
  4. Hampir kesemua pengurusan kelab adalah juga pemain untuk pasukan PNSB Warisan yang berumur di antara 30-50 tahun... satu-satunya pasukan yang bermain selama 3-half, tidak seperti permainan biasa yang mempunyai 2-half. Juga yang memakai kasut bola yang paling mahal... jersi pasukan yang paling banyak...tukang sorak yang juga adalah pemain... kebanyakan juga adalah penyokong kuat Arsenal atau MU (hak tui) atau Liverpool (tua der).
  5. Pengetua 'acedemi' juga seorang Pilot kapalterbang.
  6. Setiausaha Kelab, Pak Kob... Mandonna (... coach) dan AJK Kelab, Izman Farif jika diletakkan dalam sebuah lif... akan berbunyi la lif tersebut dan telah memenuhi kuota penumpang lif yang dibenarkan.
  7. Kelab ini dahulunya bermula pada tahun 1991 iaitu bersamaan dengan penubuhan PNSB... dengan menggunakan tanah kosong di belakang pintu gol di padang SUK, Shah Alam... sekarang telah beroperasi di padang sendiri di Stadium Mini, Shah Alam.
  8. Salah seorang jurugambar kelab 'dilarang' sama sekali untuk membawa kamera sekiranya pasukan PNSB berjaya masuk ke sebarang final... kerana setiap kali jugalah akan berlaku kekalahan. P/S: En Salleh (bukan nama sebenar)... bukan saya kata... orang kata.
  9. Presiden Kelab lebih dikenali dengan nama 'Abang Des The Boss'... (Sivaji The Boss...?)

Dan sekarang kelab telah membuktikan sekali lagi (... seperti biasa), mereka telah layak dan sememangnya layak untuk berdiri sama tinggi dengan mana-mana kelab bolasepak remaja yang ada di Malaysia... bukan sahaja kerana pemain dan pelatihnya... malahan komitmen berpanjangan warga pengurusan kelab, para jurulatih dan ibubapa yang telah menjadikan bolasepak... 'is a way of life'.

Selamat majujaya semua... selamat menyarung jersi Harimau Malaya suatu hari nanti. Make us proud bros... make us really proud of you so that one day we can proudly tell the world... 'I know him, he was my boy from academy'... make us proud when you wear The Gunners jersey one day...:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...