Sunday, December 26, 2010

BULAN HILANG... TIMBUL BINTANG 3

Menarik juga bila baca kenyataan Kerajaan Selangor yang melancarkan logo Tahun Melawat Selangor 2011... siap keluar pekeliling yang meminta semua agensi meletakkan logo tersebut di semua surat dan dokumen rasmi. Saya pasti usaha tersebut boleh memberikan promosi yang baik bagi menarik lebih ramai pelancong ke Selangor pada tahun hadapan


Menarik juga logo ni... cuma ada macam yang tak kena pulak rasanya. Akal nakal saya telah mula memikirkan segala yang bertentangan. Cuba kita perhatikan bendera Selangor dan 'crest' Kerajaan Negeri... cuba kita perhatikan betul-betul... sebelum kawan-kawan saya di dalam Kerajaan Selangor menuduh saya yang bukan-bukan... lapangkan fikiran dan amati maksud tersirat tindakan terbaru ni.







Samada saya kurang pengamatan atau sememangnya disengajakan... kenapa logo Selangorshines tidak ada gambar bulan? Bukankah bulan itu perlambangan Islam jika mengikut PAS? Kenapa bulan dibuang dan diletakkan bintang sahaja... 3 bintang pulak tu.

Akal nakal saya tidak boleh berhenti berfikir... apakah ini permulaan usaha politik di Selangor untuk 'memadam' dan 'melakarkan' semula sejarah Selangor? Apakah penggunaan 3 bintang ini satu usaha provokasi atau tindakan 'test line'?

Apakah dengan hanya meletakkan 3 bintang... pelancong akan tahu ianya adalah Selangor. Atau ini adalah usaha terbaru pihak-pihak tertentu yang hendak melakarkan semula kononnya... KOMUNIS BINTANG TIGA dahulu adalah pejuang kemerdekaan?

... rasanya tak payah la buang jatidiri Negeri Selangor semata-mata hendak menunjukkan betapa 'open-minded', betapa 'plural'nya atau betapa 'tidak hormatnya' kita terhadap identiti Selangor yang memang telah lama terpampang di bendera Selangor.

... akan kurangkah pelancong kiranya kita letak bendera Selangor di logo Selangorshines?



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...