Sunday, December 5, 2010

KENAPA FILEM 2 ALAM KURANG SAMBUTAN

Kesian jugak saya dengan Dr. R ni bila dengar filem pertama dia, 2 Alam kurang mendapat sambutan yang menggalakkan. Dengar khabarnya kutipan tak sampai RM500,000 keseluruhan... tapi belum la ada berita rasmi. Hanya suara-suara sumbang rakan-rakan yang kurang senang dengan style rambut Dr R... hahaha, jangan marah. Tentu hampa Dr. R kita ni sebab filem pertama dia tak sehebat produk jualan dia... takpe la Dr., demikian la dugaan seorang usahawan. Mudah-mudahan berjaya suatu hari nanti... bangsa kita pun boleh la tumpang bangga.

Hari ni gatal tangan la pulak nak jadi pengkritik filem sebab rasa macam ada yang tak kena pulak bila filem Melayu lain boleh kutip juta-juta pada masa Harry Potter dan Rapunzel sedang mengganas di pasaran. Mari kita lihat dari sudut yang di luar kebiasaan dari apa yang ditulis oleh kebanyakan blog yang ada di Malaysia ni... teruk diaorang tu, asyik tahu kutuk orang je (... hahahaha)

TAJUK CERITA TU SENDIRI
Agaknya promo team cerita ni tak perasan kot... asyik sibuk nak pilih artis sampai diaorang terlupa. Mana boleh pakai tajuk 2 Alam beb... memang salah tu secara politik. Perdana Menteri pun pakai angka 1 je... 1Malaysia. Ni korang nak lawan tokeh pergi letak angka 2... memang la rakyat marah takmo tengok kat panggung. PM sendiri pun makan bulan tu nak bagi rakyat faham dan terima slogan 1Malaysia... tu pun bukan semua 25 juta rakyat Malaysia boleh terima. Inikan pulak nak kutip RM40 juta dalam tempoh wajib tayangan. Tukar promo team la Dr.... pecat je diaorang tu.

BELAJAR DARI ORANG LAIN 

Tahukah Dr. dari mana idea cerita Harry Potter tu? Bertahun-tahun lamanya pembikin filem Harry Potter tu menjalankan kajian terhadap minat orang ramai terhadap sesuatu filem dan Malaysia merupakan satu negara di mana mereka kaji sikap orang ramai terhadap bahan bacaan. Produser filem Harry Potter tu buat filem setelah mereka dapati sebuah novel tahun 80an dulu mendapat sambutan yang amat menggalakkan di Malaysia... Siri Bercakap Dengan Jin oleh Tamar Jalis. Saya kira  Dr. dan saya membesar di era yang sama kot (... saya muda banyak sikit la)... tak percaya, baca la buku tu. Cuba lihat versi 2 alam yang Harry Potter hidangkan... alam manusia dan alam jin... memang amat menarik tu beb. Tapi apa pasal Dr. buat filem 2 Alam versi lain... tak semenggah tu dengan budaya alam Melayu kita. Kalau setakat filem ala-ala alam macam tu... kat Youtube pun banyak dah... macam-macam pelakon dari pelbagai bangsa ada.

IKLAN FILEM 
Saya rasa pun macam ada yang tak kena dengan iklan promo filem ni. Bila terbaca di beberapa akhbar... saya jadi konfius. Ni iklan filem ke atau iklan MLM produk... sebenarnya saya dan mungkin juga ramai lagi rakan-rakan sepemikiran dengan saya agak alergik dengan iklan MLM. Bila lihat iklan tu je... rasa macam takleh masyuk dalam kotak fikiran untuk menerima yang itu adalah iklan. Tak tau la sebab perkataan ke atau gambar iklan tu ke... tapi memang tak berapa nak 'menggoda' kalbu la untuk pergi menonton wayang. Takkan nak salahkan kami pulak kan... sebab iklan sepatutnya menarik minat, mahal belanja tu beb.

'MUKABUKU' 
Facebook ni sebenarnya dah jadi satu senjata untuk iklan. Bila timbul je satu isu, sekejap je satu Malaya dah tau. Boleh tahan gak ramai 'Like' fesbuk Dr... dekat 28,944 dah peminat. Tahniah la Dr... saya tak sampai pun 300 friends. Itu pun jenuh dok invite orang namun apakan daya saya tak sekacak Dr. Tapi cuba lihat fesbuk lain yang ada kaitan dengan nama Dr... ada satu fesbuk 'Kami Kena Block Dengan Datuk Dr Rozmey... 3,886 likes tu. Maknanya kalau tiket wayang harga RM8 (contoh la weh)... dah short RM31,088 tu. Satu lagi komuniti fesbuk (Kami Tak Suka... tak sanggup lak tulis habis) ada sampai 19,152 likes... lagi short RM153,216. Pendek kata ada beberapa lagi fesbuk yang agak negatif terhadap Dr. dan beribu-ribu orang yang likes. Tapi ada juga orang yang suka Dr... fesbuk Kami Suka Style Rambut Dr Rozmey. Tapi jumlah yang likes cuma 1,751... takleh cover jugak collection bro... dan diaorang ni dah termasuk di dalam senarai kutipan beberapa ratus ribu tu.

.......... walau apa pun, saya tetap berharap Dr tidak berputus-asa atau marah. Apabila saya lihat Dr bersungguh mengeluarkan modal yang besar untuk membuat filem, saya yakin suatu hari nanti Dr pasti berjaya menarik minat kaki wayang seperti saya. Kadang-kadang tak perlu berbelanja besar pun untuk promosi filem... percaya la cakap saya. Cuba lihat adik beradik KRU... cukup dengan dengar saja nama produksi mereka, orang dah yakin filem pasti menarik. Tengok saja Khalid Mamat... orang dah tersengih. Dengar saja Ahmad Idham... orang teringat watak dia dalam sitcom lawak dulu dengan Wardina.

.......... kalau Dr boleh berjaya dengan produk kesihatan tu, pasti boleh dengan yang lain. Kadang-kadang aura, penampilan dan gaya bahasa sudah cukup untuk membuat hati tertarik... bukan susah pun kan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...