Thursday, December 23, 2010

CERITA SATU MALAM JUMAAT


Terkedu sekejap bila Kerajaan Selangor hari ni umumkan pengharaman logo 1Malaysia di premis perniagaan di kawasan jajahan Majlis Daerah Kuala Langat. Logo ini dikatakan bermotif politik kerana ianya adalah inisiatif dari Barisan Nasional yang juga parti memerintah Malaysia buat masa ini. Saya kira tentu perkara ini teramat serious di dalam agenda Kerajaan Selangor kerana ianya dibincangkan dan diputuskan di Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN)... satu jawatankuasa peringkat exco yang melaksanakan dasar Kerajaan Negeri. Alasannya sememangnya hanya satu... 'logo tersebut bermotif politik'.

Untuk pengetahuan mereka yang tidak mengetahui apa itu MMKN, ahli-ahlinya terdiri dari komponen parti yang memerintah dan beberapa pegawai tertinggi kerajaan. Saya juga cuba memerhatikan dari sudut lain tentang logo ini dari perspektif seorang muslim... takde salib, takde imej syaitan, imej binatang jauh sekali. Mungkin 'makrifat' ahli-ahli MMKN terlalu tinggi hingga logo ni nampak sama seperti logo 1Israel... mungkin kot.

Mungkin ini la kot yang dikatakan logo 1Israel yang dikatakan ilham kepada 1Malaysia yang juga dikatakan logo bersifat agenda politik Barisan Nasional. Agaknya kalau logo 1Malaysia tersebut dibenarkan berleluasa tertampal di premis perniagaan maka seluruh rakyat Selangor akan menjadi Yahudi... mungkin itulah agaknya yang bermain di dalam fikiran Kerajaan Negeri Selangor. Begitu risau benar mereka 'akidah' rakyat Selangor akan terpesong jika logo 1Malaysia tertampal. Tak mengapa guna logo mata biru sebab biru itu ketenangan... tak mengapa guna logo bulan sebab pungguk sentiasa merindu... tak mengapa guna logo roket sebab boleh bom negara yang tak mau ikut telunjuk. Tapi jangan sekali-sekali logo 1Malaysia sebab salah.

Tapi 'orang bulan' dalam MMKN tak pernah pulak timbulkan isu berbagai logo lain yang lebih 'menjolok hati' orang muslim... mungkin kerana tak sesat akidah kot. Cuba perhatikan logo yang menjadi kegemaran ramai dan mungkin juga pengikut 'cap bulan' di Selangor.

... sori penyokong MU :)


'Orang Bulan' takmo ke keluarkan fatwa pasal logo di atas tanpa perlu bimbang kehilangan undi... atau mungkin mereka lebih rela hilang akidah dari kehilangan undi agar dapat duduk di pejabat besar Putrajaya... kompleks pentadbiran yang dulunya pernah mereka habis-habisan tuduh Che Det sebagai pembaziran mega Kerajaan Malaysia.

... marahkan nyamuk kelambu dibakar
... marahkan anak, menantu disindir
... marahkan 1Malaysia, peniaga-peniaga kecil disergah
... gilakan undi, hilang akidah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...