Saturday, December 25, 2010

SUATU MASA DI TAHUN 80-AN... MASA TU MEMANG 'COOL' BEB




Suatu masa dulu, siapa yang pakai spek ni... kira cool la masa tu... famous Rayban ni beb. Selain dari melindungi mata dari pancaran ultra violet... ianya agak berkesan untuk beritahu anak dara yang kita ni 'cool'... hahaha. Bukan semua mampu pakai spek ni dulu... masa tu harga RM250 boleh tahan mahal tu. Entah ke mana tah hilangnya spek ni, rasa-rasanya boleh jadi style untuk tahun 2011 nanti... mana la tau kan... mana la tau laku lagi... hahaha.

Tengok budak-budak sekarang ni, lain macam pulak fesyen spek diaorang. Bentuk pun macam-macam dengan warna yang agak 'striking' ala-ala penyanyi British bernama Boy George dulu. Tapi apesal yang lelaki sekarang pakai spek perempuan... lenggok jalan tu beb.



Suatu masa dulu, masa kereta tidak begitu banyak di jalanraya... pusingan nombor pendaftaran kereta tidak la sekerap sekarang ni. Hanya pegawai tinggi kerajaan atau VVIP atau businessman kaya yang mampu pakai nombor pendaftaran cantik satu, dua atau tiga angka. Yang kerabat raja pulak masa tu boleh pakai nombor pendaftaran berwarna kuning. Asal ada je member yang datang sekolah naik kereta dengan nombor pendaftaran cantik, memang tabik spring la. Tapi apesal pada masa tu kan, orang asyik sebut 'nombor flat'... musykil nih.

Sekarang ni sesiapa jua yang ada duit boleh beli nombor pendaftaran cantik secara tender... masuk sahaja bidaan. Pusingan nombor pendaftaran juga amat cepat... tak sampai sebulan. Hari ni kita nampak nombor WTE 111, tak sampai sebulan dah keluar nombor WTF 111. Dan untuk mendapatkan nombor cantik... ada yang sampai RM70,000. Ada berani?


Dulu tak ramai yang minat kereta Mini Clubman ni. Saya masih ingat guru displin saya pernah guna kereta ni. Bayangkan ada sekali tu kami ada game bola di Kapar dan kenderaan tak cukup untuk bawa semua pemain. 6 orang beb naik kereta kecik ni dengan kelajuan 60km/j... bayangkan masa tu jalan nak hala ke Kapar bukannya dekat. Dekat sejam baru sampai... patah pinggang duduk berasak. Sambil tu sempat tanya cikgu... 'apesal cikgu pasang lampu Hella sampai 3 bijik depan muncung kereta ni?'. Selamba je diaorang jawab... 'itu nak bergaya je la, bukan boleh nyala pun'. Tapi masa tu kami terima jawapan cikgu dengan penuh hormat... sebab memang 'cool' la nampak kereta tu... masa tu la kan.

Sekarang cuba korang pasang lampu Hella tu 3 bijik depan kereta korang... agak-agak orang kata 'cool' tak?


Budak-budak dulu kalau bercakap memang beradab. Kalau ada yang kurang ajar pun... boleh dibilang dengan jari. Itupun setakat suka mencarut je la... takde la mereka menggelarkan orang tua ke siapa ke dengan perkataan yang biadap atau 'hostile'.  Masing-masing masih menghormati satu sama lain. Punya la masyarakat jaga budaya, Menteri Penerangan pada masa tu, Dato Mohamed Rahmat cukup teliti cara berpakaian dan rupa jika hendak keluar di peti televisyen. Kalau yang jantan tu rambut panjang, yang perempuan pakai menjolok mata... jangan harap la nak keluar di media.

Tapi agak kesal sedikit sekarang ni bila kita baca blog, facebook dan di mana sahaja... orang seolah-olah dah hilang budi bahasa atau boleh saya kata... hilang maruah lidah. Suka-sukahati diaorang je bagi gelaran yang 'kurang ajar' pada orang tua. Nak harap orang politik yang menggelar diri mereka Ketua Masyarakat... lagi kurang ajar!! Mungkin la orang sekarang kata mereka lebih terbuka.... lebih 'advanced' kata orang putih.

... mungkin ada yang kata tahun 80an telah berdekad berlalu. Apa la yang ada sangat pada tahun 80an kan... internet pun takde masa tu. Tapi cuba perhati... mana ada sekarang orang buat siaran radio 90s ke atau 2000s ke... orang semua kata 'The 80s'... dan sememangnya muzik zaman 80an kekal mekar hingga ke hari ini.

... kalau sahaja keharmonian dan budi pekerti di zaman 80an dapat kembali... tentu Malaysia sekarang menjadi kekal indah dan harmoni. Harap je la kan.... harap.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...