Saturday, December 18, 2010

PEGUAM SYARIE... MASUK ISLAM, BUKAN SUSAH PUN

Hari ni Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam telah menetapkan untuk menolak sebarang perlantikan bukan Islam sebagai seorang peguam syarie. Syabas saya ucapkan apabila perkara ini ditangani dengan cara yang cukup berhemah. Bagi seorang yang cetek agama seperti saya ni... kalau nak jadi peguam syarie, boleh apa salahnya... anuti la agama Islam yang sememangnya suci ni. Tak payah la sampai nak tuntut hak sampai ke mahkamah atas dasar hak persamaan, liberal atau apa saja alasan yang boleh dimanupilasikan bagi memungkinkan juga peluang untuk menjadi peguam syarie.

Kecoh sekejap isu ni dulu... sampai ada juga orang Islam yang tergamak menyatakan sokongan demi meraih simpati sokongan undi... demi menunjukkan betapa liberal Islamnya mereka... demi menunjukkan bahawa Islam itu adil dan saksama menurut tafsiran mereka. Dan hari ini Alhamdulillah... Majlis Fatwa telah memberikan keputusan.

Apabila isu ni timbul dulu, saya juga agak kehairanan kenapa beriya benar peguam bukan Islam tersebut hendak menjadi peguam syarie. Dalam benak kepala saya terfikir juga... peguam syarie yang ada sekarang kurang hebat kot atau mungkin 'market' kes syarie adalah besar atau mungkin sebab-sebab lain yang peguam tersebut sendiri maklum. Mana tidaknya, dulu juga kecoh apabila bukan Islam mengatakan terdapat kes-kes di mana orang bukan Islam 'dibicarakan' di Mahkamah Syariah tidak mendapat pembelaan sewajarnya akibat perbalahan dan kekaburan tentang agama sebenar seseorang... terutamanya yang melibatkan orang bukan Islam menganut Islam secara senyap-senyap.

Tak silap saya memang ada peruntukan undang-undang yang mengatakan 'any person' (... tak ingat Seksyen berapa) boleh menjadi peguam namun ianya wajar dibaca bersama dengan Peraturan Peguam Syarie 1993 yang secara jelas menyatakan kelayakan menjadi peguam syarie haruslah... SEORANG MUSLIM. Secara logik akal seorang Islam juga... mana bisa seorang bukan Muslim berbicara dan mengadili kes syarie seorang Muslim kan... memang harus tidak masuk akal tu.

Apa yang saya fahami sedikit-sedikit tentang perundangan Islam ni... ianya bersifat 'Divine Law', ada roh... bukan sekadar tulisan. Ianya seperti satu bentuk kehidupan keseluruhan yang mesti dipenuhi jiwa dan raga, dianuti, difahami maksud keadilannya... 'it's a way of life'. Ianya bukan sekadar pelaksanaan semata-mata. Memang benar ada sedikit kekurangan dalam pelaksanaan di sana dan di sini namun ianya bukanlah alasan untuk menyatakan prinsip perundangan Islam itu tidak suci dan gagal. Kesilapan seorang Muslim dalam perlakuan sehariannya sama sekali tidak akan menjejaskan kesucian agama Islam melainkan ianya akan merugikan orang tersebut... agama Islam akan kekal suci selamanya, hanya saja kita ada 'kepentingan sendiri' yang lebih memenuhi kehendak diri dan bukan kehendak agama. Dan sesungguhnya saya amat sangsi seorang bukan Islam boleh menjiwai Islam sekiranya beliau menjadi peguam syarie.

Memang ada 'arguements' bila Perlembagaan Persekutuan digunapakai dalam segala hal semata-mata untuk mendapatkan hak mengikut tafsiran undang-undang. Namun, ikut pemahaman 'businessman' seperti saya... mahkamah sivil teratas juga harus merujuk kepada undang-undang di bawah dan bukan sewenang-wenangnya boleh 'over rule' hentam keromo.

Puak-puak yang mengaku Liberal Islam pun... hati-hatilah bila dah jadi pemimpin. Janganlah apabila hak dan kepentingan Islam dicabar sedikit orang bukan Muslim... puak-puak ni jadi lebih lajak dari laju, lebih sudu dari kuah. Kononnya hendak menunjukkan itulah Islam yang sebenarnya... orang lain adalah fanatik, ekstrimists, fundamentalist atau sesat. Bila ada isu yang membabitkan ketidakadilan orang bukan Islam... puak-puak ni seperti pekak dan bisu... kononnya diam itulah sifat liberal.

Hingga sekarang saya masih menunggu bilakah YB Islam 2.0 dalam Kerajaan Selangor berani tampil ke hadapan dan kata... 'SYARAT UNTUK SIJIL HALAL BAGI PENGUSAHA MAKANAN YANG AKAN DIJUAL KEPADA MUSLIM HARUSLAH SEORANG MUSLIM'. Walaupun saya sangsi ianya akan berlaku namun... itulah doa saya. Saya harap mereka seberani Allahyarham Bekas Mufti Selangor, Ustaz Ishak Baharom yang yakin menyatakan merokok adalah haram di Selangor.

... saya sentiasa yakin, Islam akan mekar di Selangor.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...