Friday, November 26, 2010

APABILA MOSCOW DAN BEIJING TOLAK DOLAR AMERIKA

Agak menarik apabila kedua-dua pemimpin Rusia dan China yang bertemu baru-baru ini sepakat untuk menolak penggunaan dolar Amerika dalam urusan perdagangan dua hala kedua-dua negara. Setelah sekian lama, tiba-tiba timbul persetujuan ni... di saat ekonomi China sedang naik. Sehingga hujung tahun 2010 ni, tukaran perdagangan dua hala kedua negara dijangkakan mencapai USD60 bilion dan sebahagian besar dari jumlah tersebut didagangkan di dalam matawang dolar.

Tiba-tiba pulak tukar kaedah penggunaan matawang... bermakna ada sesuatu yang tidak kena dengan matawang Amerika ni. Dengar ceritanya ada kemungkinan berlaku lagi krisis kewangan dunia tidak lama lagi... lebih-lebih terhadap matawang dolar Amerika. Agak-agak Amerika nak berdiam diri ke... negara ni la satu-satunya negara yang cukup tidak bermoral di dalam pasaran matawang dunia. Apabila semua negara lain tidak dibenarkan mencetak wang kertas mereka sesuka hati... Amerika ni main suka-suka dia je cetak duit setiap kali mereka kekurangan duit di pasaran. Apabila mereka main cetak tanpa had... saya pasti sampai suatu ketika mereka sendiri tidak berupaya mengawal peredaran matawang mereka di dalam dan luar negara.

Tapi kenapa semua orang percaya sangat kat Amerika ni... semua yang berasal dari Amerika dianggap baik, mendahului zaman dan lebih bagus dari sesiapa pun. Saya kira itulah hasil dari usaha keras Amerika mempromosikan diri mereka melalui hiburan, jenama, kebebasan hidup tanpa had dan berbagai lagi corak kebebasan yang mereka jenamakan sebagai hak.
Saya kira juga tentu Amerika tidak berupaya untuk mencari pasal dengan China... berbagai kaedah mereka gunakan dahulu untuk memburukkan nama China di pasaran antarabangsa terutamanya yang membabitkan soal kebebasan hak dan bersuara di China. Dan saya juga jangkakan Amerika pasti akan menyerang matawang Yuan Remninbi China... mungkin mereka akan menaikkan nilai matawang itu hingga membuatkan ianya menjadi terlalu tinggi dan sekaligus menyebabkan produk serta tenaga mahir China menjadi mahal dan tidak berdaya saing... terutamanya untuk pasaran Rusia, India, Arab dan Asia Tenggara.

Sesuatu yang amat menarik untuk saya ikuti sehingga hujung tahun ni... saya kira juga Amerika pasti akan menjemput rakan-rakat Eropah mereka untuk sama-sama dalam 'jihad jahat' untuk mengekang kebangkitan China... malahan mungkin juga India dan Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...