Tuesday, November 23, 2010

KALAU ANGKA BOLEH BERKATA=KATA

Saya hampir boleh menulis untuk apa jua jenis topik... namun apabila tajuk ni 'blink' dalam kepala, saya tak tau macam mana nak mula perenggan tulisan ni... hadoi lemau. Bertahun-tahun lamanya saya bergelumang dengan angka bersesuaian dengan kerjaya saya. Tapi kali ini saya sedang berusaha untuk 'menulis angka-angka'... haha. Memang satu cubaan yang agak mencabar kerana setiap tulisan saya di sini adalah secara terus... tanpa dikarang terlebih dahulu atau diedit.

So... ada apa dengan angka beb. Kata orang angka boleh memberi ulasan yang amat baik kerana ianya tidak pernah menipu.

Saya rasa angka yang paling besar pada tahun ini ialah KUTIPAN JUALAN TIKET RM40 JUTA. Ada enam angka kosong selepas angka 40 tu beb... juta-juta tu. Bila produser filem 2 Alam kata filem tersebut berupaya memungut jualan tiket sebanyak itu... terkedu saya sekejap. Mana taknya... main saing-saing dengan filem paling mahsyur di abad ni... Harry Potter yang memungut sebanyak USD12 juta pada minggu pertama tayangan. Takde la saya nak kutuk filem keluaran orang kita... tapi kalau bermutu cerita tu setidak-tidaknya seperti Magika keluaran KRU Productions... boleh kot capai target tu.

Bil air rumah di Shah Alam ni tiap-tiap bulan RM0.65... saya ulangi setiap bulan sejak Kerajaan Selangor mengumumkan pemberian subsidi air setelah terlepas cakap janji politik pada pilihanraya umum yang lalu. Nak pergi bayar pun... duit minyak lagi mahal kalau pandu kereta ke pejabat pos terdekat. Ada jugak eloklah tukar kerajaan tapi kalau setakat subsidi air yang dahulu pun sekadar RM8 sebulan... kena fikir dua kali la beb. Dengar cerita cukai pintu dan taksiran di beberapa daerah memang naik sejak tukar kerajaan... dengar cerita la. Takmo janji ke hapuskan cukai taksiran dan cukai pintu kalau menang pilihanraya akan datang nanti... itu pun dah kira merakyatkan ekonomi negeri... kata rakyat didahulukan. Asyik kasi exco kerajaan je tukar kereta baru... boleh kan.

Tarikh paling keramat tahun ni... 10.10.10. Macam-macam hal jadi pada tarikh tu... Malaysian MotoGP, beribu-ribu orang kahwin, orang bertunang, sambut harijadi... dan yang paling potong stim pada tarikh tu... kawan-kawan called saya semasa saya sedang menikmati deruman enjin pelumba dunia di Sepang semepena Malaysian MotoGP 2010... masa tu gak la dok tanya jalan nak ke kenduri kahwin di Shah Alam. Jenuh beb nak menerangkan hala ke sana-sini dek banyak roundabout kat Shah Alam.

Satu-satunya angka yang orang dewasa rimas ialah ANGKA HARIJADI. Bagi anak dara apabila angka 29 jadi angka 30... hik hik, mak dah makin kerap bising, bapak dah mula gulung kain pelikat sampai jadi skirt sebab dok menunggu pinangan orang. Yang lelaki pulak bila angka dah jadi 40 (hahaha kawan-kawan ku sekalian, selamat datang)... dressing pun dah tukar macam masa usia 20an. Tapi mana yang beringat tu memang nampaklah kerap sungguh ke surau dan masjid. Ayat pun dah menunjukkan tanda-tanda keimanan mula menebal... hahaha amin.

Dan angka apakah yang paling ditakuti orang terutamanya perempuan... ANGKA MESIN PENIMBANG. Lepas makan timbang, lepas jogging timbang, hari Ahad bertukar Isnin timbang, balik kenduri kahwin timbang dan yang paling dahsyat... lepas jumpa kawan yang slim, pun timbang gak. Ye la, dah kawan tegur baju kebaya elok tukar jadi kebarung... besar sikit ruang udara katanya haha.

Perasan atau tidak... perkataan 'angka' itu sendiri begitu penting dan bila ditambah beberapa huruf lain... ianya akan membentuk perkataan yang lain... sangka, angkatan, bangka, tangkap, langkasuka, langkat, rangka, nangka... dan bermacam-macam lagi perkataan. Kata orang umur hanyalah sekadar satu angka... sedar tak sedar... semakin naik angka umur, semakin dekat jugalah kita kepada kematian. Selepas dari itu, mungkin di dunia sana kelak.. angka sudah tidak begitu penting lagi. Jadi sama-samalah kita menjaga angka kehidupan kita di dunia ni sementara masih tinggal sisa sementara menunggu angka kematian yang memang pasti tiba.

1 comment:

  1. "Dan angka apakah yang paling ditakuti orang terutamanya perempuan... ANGKA MESIN PENIMBANG. Lepas makan timbang, lepas jogging timbang, hari Ahad bertukar Isnin timbang, balik kenduri kahwin timbang dan yang paling dahsyat... lepas jumpa kawan yang slim, pun timbang gak", hahahah...so true.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...