Sunday, November 21, 2010

SILAT PENGANTIN DATANG LAGI

Selalunya bila hujung tahun sebegini, makin banyak jemputan khawin yang akan diterima... tiap-tiap minggu ada. Kalau silap susun jadual, boleh kecik hati kawan-kawan bila kita tak berkesempatan memenuhi jemputan. Namun ada satu acara yang saya rasa tak lengkap iaitu silat bunga pengantin... acara sebelum kedua mempelai naik atas pelamin... dah takde ke orang pandai silat bunga kot.

Ke mana hilangnya gelanggang silat yang begitu banyak pada tahun 80an dulu? Hampir setiap kampung ada gelanggang silat di Klang dulu... macam-macam jenis silat ada. Selepas kecoh satu Malaysia apabila bermacam-macam pihak minta silat diharamkan akibat dakwaan upacara mistik yang selalunya dikaitkan dengan silat... langsung lenyap tradisi silat Melayu. Mungkin pihak-pihak itu berasa bangga sekarang ini kerana berjaya menghapuskan kononnya ada unsur-unsur haram di dalam silat... tapi sekarang pun, moral budak-budak tidak juga menjadi semakin baik... makin teruk ada la. Senyap pulak pihak-pihak ni seolah hilang taring bersuara... rupanya 'terer' lawan jin je, dengan mat rempit mereka tak mampu langsung.

Hampir pupus dah silat Melayu dek komen-komen lantang yang sekadar tahu menuding tapi tak tahu berdamping... cakap dari jauh je. Tiada siapa pun mahu menjadikan silat sebagai satu aktiviti riadah... sungguh benar saya rasa terganggu apabila melihat puluhan orang berhimpun mengikut riadah Qi Gong di Tasik Shah Alam apabila saya berjogging di waktu pagi malahan melihat rakan-rakan mendaftar diri untuk mengikuti kelas yoga. Di mana riadah silat nih?

Mungkin malu kot kita dengan silat nih... ikut kelas silat kang, orang tuduh pulak berdamping dengan jin. Atau mungkin kita tak kisah apabila satu persatu tradisi Melayu kita hilang dek nak ikut trend hidup moden... esok-esok ketupat pun kita tak kenal... mana tidaknya, nak menganyam pun tak reti (... macam saya).

... tv takmo main lagi ke cerita-cerita silat macam dulu... dapat cerita silat macam cerita AR Badul... Da Di Du pun jadi la... sekurang-kurangnya terhibur gak dengan budaya Melayu kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...