Monday, November 22, 2010

ADAM LAMBERT VS LADY GAGA... TIBA-TIBA MUNCUL MAHER ZAIN

Beberapa hari yang lalu saya ada terbaca di beberapa sesawang mengenai beberapa cerita mengenai beberapa orang bukan muslim yang telah berminat dengan Islam malahan ada yang mengaku telah menganut agama Islam... kesan dari mendengar lagu Maher Zain. SubhanAllah... kalau benar, saya menganggap ianya tak ubah seperti kisah-kisah dunia sufi yang begitu indah dan di zaman moden ini... Maher Zain telah melakukan dengan caranya yang tersendiri.

Pertama kali saya mendengar lagu Maher Zain adalah pada bulan Ramadhan yang baru lepas berlalu... lagu For The Rest Of My Life. Jika tidak silap di SACC Mall, Shah Alam... saya amat tertarik dengan melodi lagu ni namun tidak begitu jelas liriknya pada masa tu sebab berbalam-balam dengan lagu raya yang ternyata lebih rancak. Selepas dari itu, saya lebih kerap mendengarnya di radio.

Semasa Maher Zain datang ke Malaysia baru-baru ini untuk mengadakan beberapa siri konsert... tiketnya fully sold out... habis beb orang booking in advance. Kuat sungguh aura Maher Zain ni... sama seperti zaman kegemilangan kumpulan Raihan dulu... rupanya begitu ramai rakyat Malaysia yang begitu meminati lagu berunsur dakwah (... saya tak pastilah yang perempuan actually suka lagu atau topi Maher Zain... haha).

Bukan senang hendak menarik orang bukan Islam untuk mendekati agama yang amat suci ini. Dan dari beberapa ceramah ustaz di youtube (... tak sempat beb nak pergi dengar ceramah kat luar) sememangnya berdakwah melalui lagu ni digalakkan dan amat diharuskan jika lagu itu berunsur ketuhanan yang memuji kebesaran Allah... dan Maher Zain telah berjaya melakukannya, sepertimana kumpulan Raihan dan Rabbani melakukannya.

Namun bila penghibur di Malaysia pula yang amat tertarik dengan Adam Lambert dan Lady Gaga... saya terfikir juga kesan hiburan dunia barat mempunyai aura yang sungguh kuat terhadap sebilangan umat Islam di sini. Bila dah ikut gaya penyanyi tu... saya kira tentulah orang itu menjadi idola kan... kot la saya salah, mintak maaf. Mungkin saudara Uncle Seekers kita boleh buat kajian kot... mana la tau kan ada mambang-mambang yang terlepas dok buat kacau sana-sini.

Sekarang ni dah lagu Korea pulak dok melanda radio di Malaysia... kadang-kadang tu separuh hari dimainnya lagu yang entah apa biji butirnya... lekka lekka pekka pekka dodo chet chet chet. Sekejap dengar suara sekejap dengan bunyi gergaji... tapi bila radio kerap main maknanya orang Malaysia suka la kot... nama pun 'hanya lagu hits dimainkan'. Esok bila dah budak-budak khayal sangat dan orang bising kat parlimen pasal budaya luar... lepas tu hari-hari panggil Ustaz Fadillah Kamsah kasi ceramah kat radio. Kalau tak cukup gak impact keinsafannya pada anak-anak muda... ustaz imam muda Asyraf tu pun dijemputnya sekali. Jenuh la ustaz-ustaz tu nak susuh ayat-ayat terkini untuk menyedarkan anak-anak muda.

... lepas Hindi... Indonesia. Lepas tu muncul Thailand dan disusuli oleh Filipina... tak sempat habis nafas Korea muncul sekali lagi selepas muncul sekejap Winter Sonata dulu. Esok-esok mau muncul balik era Drunken Master dan hantu cina Hong Kong.

Agaknya bila la Malaysia nak berkekalan dengan budaya uniknya... Malaysia Truly Asia. Mungkin dah takde kot... mungkin identiti Melayu Malaysia dah hilang. Atau mungkin kita sebenarnya tidak pernah bangga dengan keMelayuan kita selama ini.

1 comment:

  1. "Atau mungkin kita sebenarnya tidak pernah bangga dengan keMelayuan kita selama ini...."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...