Thursday, November 11, 2010

AIR OH AIR

"Minum air putih tu banyak-banyak... asyik minum air gas je, kembung perut nanti.". Begitulah tegur orang tua-tua dulu kat budak-budak tiap kali hari raya. Maklumlah zaman tahun 70an dulu bukan selalu dapat minum 'air gas' macam sekarang ni... kena tunggu raya atau anak orang kaya kahwin, dapatlah merasa air botol gas oren atau kola. Pada masa tu juga bekalan air cukup bersih, takde la macam sekarang ni... asyik keruh je air paip. Tak pasal-pasal kena pasang 'water filter' yang bukan murah harganya. Tapi apesal sekarang ni macam kecoh sangat bila tiba cerita air ni.

AIR BAH

Ramai betul  penduduk di utara tanahair yang terbabit dalam malapetaka banjir tahun ni. Macam-macam masalah yang timbul semasa dan selepas banjir... hari-hari kita dengar di media keluhan penduduk yang terlibat. Dari isu tempat tinggal hinggalah kepada bekalan air bersih. Saya lihat banyak juga pihak yang bermurah hati menghulurkan bantuan kewangan dan moral... eloklah kan. Yang ahli politik pun... sama sibuknya bertelagah dok tuding bibir masing-masing... mengalahkan budak-budak yang main air bah.

PERJANJIAN AIR DI SELANGOR

Ni satu lagi hal... tak habis-habis. Dia kata dia... anu ni buat hal, anu tu berat sebelah. Masalah tak juga selesai tapi dari hari ke hari... ahli politik dok ambil peluang manipulasi isu ni untuk dapat perhatian rakyat Selangor. Lagi keliru rakyat Selangor agaknya, lagi mudah mereka kekalkan sokongan ikut acuan masing-masing. Tak tau la lepas ni ada lagi subsidi air atau tidak di Selangor... dulu masa nak undi, lembut sungguh lidah calon-calon. Sampai sekarang takde seorang pun ahli politik yang dok gebang kata mempejuangkan hak rakyat yang tampil bagi memastikan air yang sampai ke rumah haruslah bersih 100% tanpa perlu bimbang tentang kualiti air tercemar.

AIR MENTAH KE SINGAPURA

Agaknya memang tak pandai kot orang Malaysia ni berniaga air yang dijual kepada Singapura. Kalau tak silap, kita jual RM0.03/1000 liter metrik air mentah kepada Singapura dan dengan kemudahan loji penapis yang Singapura miliki, air tersebut diproses lalu dijual kepada Johor pada harga RM0.50/1000 liter metrik. Ye la, orang boleh kata loji tu mahal maka lojik ekonominya haruslah mahal dijual kembali kepada Johor. Dengan khabarnya perjanjian tu tamat tahun depan dan Johor nak naikkan harga 100%... so boleh la jual RM0.06 kan. Tapi kena ingat beb... negeri Temasek tu juga boleh naikkan peratusan harga yang sama kepada RM1.00.

Hilang akal fikir sekejap nih... kita naikkan 3 sen, Hang Nadim naikkan 50 sen. Kira betul-betul... kita untung ke atau diaorang yang untung. Kita pun tau program tapisan air laut serta 'Newater' yang Singapura buat tapi masih perlukan air mentah dari Johor... diaorang tak cukup air sebab 'water cachement area' Singapura sekangkang kera je. Bermakna puluhan tahun lagi Singapura harus bergantung air dari Johor... dan puluhan tahun jugalah Johor dok beli air padahal sumber air mentah di Johor.

Mahal sangat ke satu loji penapis air tu? Rasanya Che Det pernah peruntukkan  bajet untuk bina satu loji di Johor... pernah dengar la desas-desusnya dulu. Tapi tah mana silapnya projek tu tak juga dibuat. Apa kata kalau kerajaan batalkan pembinaan bangunan Warisan 100 Tingkat tu yang berharga berbilion ringgit... buat satu loji penapis di Johor. Tamatkan perjanjian jual air mentah ke Singapura dan paksa mereka beli air yang telah dirawat... kan senang meniaga macam tu, siapa yang nak meniaga rugi beb... habaq mai. Tapi dengar khabarnya Johor jual air ke Melaka pada harga RM0.30... takkan la saudara sendiri pun kena tekan... tak patut sungguh.

AIRMATA

Rasanya inilah satu-satunya jenis air yang sentiasa tak putus bekalannya... sepanjang tahun. Macam-macam musibah yang berlaku di Malaysia tahun ni malahan negara-negara jiran. Kemalangan jalanraya, kes bunuh, banjir, tsunami, penyakit dan lain-lain musibah... tanpa disedari bergenang juga airmata bila baca berita sebegini di media.

Itu tak termasuk airmata akak makcik yang dok layan cerita Sepanyol, Indonesia, Filipina dan sesekali drama Melayu masa hari raya yang dok main cerita sedih je. Bila sedih, emo la tu... bila dah emo gerenti nangis beb... hadoi lemau.

AIR KENCING SETAN

Kecoh la sekejap kat Selangor dulu pasal air ni... riuh puak-puak tertentu yang mahu penjualan arak oleh sebuah kedai serbaneka diharamkan. Berhari-hari keluar suratkhabar dengan macam-macam hujah, fatwa dan pandangan... sudahnya setakat madah pujangga je. Dok ceramah memang la sedap... kena pulak orang dok bertepuk kat depan... siap buat lawak bagi orang ketawa.

Tengok di Brunei... baru usul je agar arak dibenarkan penjualan di kawasan tumpuan pelancong... dah kena cantas dengan Sultan dengan alasan takut musibah yang Allah turunkan jika usul itu diluluskan. Rupanya kita tak sehebat Brunei. Buatlah apa jua cerita dan ulasan pasal isu ni... hakikatnya arak tetap dijual secara terbuka di Malaysia... itulah fakta yang tidak boleh ditolak dengan hujah menuding jari pada orang lain. Lapuk dah taktik ni bro... percayalah.

AIR LIUR TUKANG KARUT

... memang itulah air yang paling banyak sekarang ni. Hari-hari kita jumpa sebilangan pemimpin yang dok jaja air liur je bagi mendapatkan simpati rakyat Malaysia. Betul ke tak cerita tu... ada bukti ke tak... tu semua belakang kira. Yang penting mereka nampak 'VIP' di media... jadi orang tau la mereka buat kerja. Kan ke politik ni... 'world of perception'.

... apa yang rakyat dapat... tempias air liur je la.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...