Thursday, January 13, 2011

BILA PM JUMPA AHLI PARLIMEN... NAK PILIHANRAYA KOT




Baru-baru ni PM Malaysia berjumpa dengan semua Ahli Parlimen Barisan Nasional... tidak ada yang terkecuali, hampir semuanya kena hadir. Bila khabar angin ni kuat bertiup di sana-sini, maka hampir semua mainstream media kerajaan dan pembangkang malahan bloggers dok canang benda yang sama... pilihanraya ke-13 dah dekat. Macam-macam ulasan diberikan bagi menghangatkan berita... entah betul entah tidak. Dan bila pertemuan berlaku minggu ni... makin hangat cerita tarikh pilihanraya ni walaupun PM dah nafikan tarikh pilihanraya merupakan antara topik perbincangan.

Saya pun heran juga apesal semua orang hendak sangat pilihanraya cepat sangat... tunggu je la bila sampai tempoh matangnya.  Paling banyak gunakan alasan... 'ini berkaitan strategi dan peratus populariti'. Rasanya kalau tidak ada keperluan negara yang begitu mendesak untuk diadakan pilihanraya umum... tunggu je la tarikh matangnya. Bagi la semua pihak yang diberi mandat memerintah untuk menunjukkan prestasi masing-masing dan yang paling utama... membuktikan segala janji dan kata yang menggoda semasa meraih undi pada pilihanraya umum yang lepas.

Saya pun memang tak tahan telinga sebenarnya... hahaha. Tak puashati gak bila semua kawan-kawan dok speculate dan asak dengan macam-macam soalan serta hujah politik kedai kopi. Lalu saya hantar la beberapa kiriman pesanan ringkas kepada kawan-kawan dalam kerajaan... saja gatal nak tau apa cerita sebenarnya,

Rupa-rupanya... semua Ahli Parlimen BN dipanggil untuk melaporkan KPI masing-masing dan keadaan di kawasan jajahan mereka. Ala... macam dalam cerita Nujum Pak Belalang tu la... bila semua penghulu menghadap Sultan Shahrul Nizam dok report pasal kawasan masing-masing... kot la kan. Itu rupanya... dan dengar ceritanya ada Ahli Parlimen yang tengah menggelupur tak tidur malam sebab prestasi tak memberangsangkan. Maksudnya... ada yang bertukar atau mungkin digugurkan kot... rombakan kabinet la kalau macam ni kan.

Kalau benar la desas-desus ni... PM dah buktikan bahawa semua wakil rakyat harus ada KPI. Pada yang kena gugur tu... muhasabah diri la, jangan la dok pikir pulak nak buat hal ke... boikot ke. Terima la hakikat bahawa anda adalah wakil yang berkhidmat... bukan wakil berhormat. Kan tema PM pun kat atas tu... rakyat didahulukan, prestasi diutamakan.

Sekarang saya tertunggu pulak... bila agaknya KPI kerajaan Pakatan Rakyat akan dibentangkan. Teringin juga nak tahu apa standard yang digunakan, garispanduan atau apa saja la polisi yang digunapakai. Dulu ada juga dengar KPI akan dibuat setiap suku tahun... lepas menang pilihanraya di Selangor. Tahun 2009... umum pulak ada E-KPI... so, saya assume mesti la ada website yang rakyat Selangor boleh access kan. Masuk tahun 2010, takde gak apa laporan... so, tunggu la sampai habis 2010. Pun tak nampak lagi... cerita apa pun tak dengar tapi ada la terbaca program Retreat EXCO dibuat untuk membentang segala KPI dan perancangan masa depan. Bulan Januari 2011 pun dah setengah bulan... tanya la jugak kawan-kawan dalam Kerajaan Selangor, di mana boleh baca laporan KPI EXCO dan wakil rakyat PR Selangor... setakat ni tiada jawaban diterima selain... 'entah', Mana la tau kan... boleh la baca laporan KPI Penasihat Ekonomi Selangor sekali. Kalau takde... it;s ok la kalau kata... 'takde'. Takyah la balas soalan dengan soalan pasal orang lain pulak sebab soalan yang ditanya adalah spesifik. Kata ustat dulu-dulu... perangai jawab soalan dengan soalan tu perangai Yahudi. PR memang cukup terkenal dengan anti-yahudi kan... so, walk the talk bro. Let us see you through your actions... not just words.

... KPI ni bukan diperkenalkan konsepnya oleh Yahudi ke? Tak kot?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...