Thursday, January 8, 2009

'Sistem Kapitalis Membawa Kegagalan' kata Nor Mohamed

KUALA LUMPUR, Jan 7 (Bernama) -- The Anglo-Saxon capitalist system driven by the Western countries has failed, causing chaos in the global economy as it is based on greed, Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop said today. He said the system which encouraged speculations also saw the creation of many complex funds and financial products that resulted in multiple loans being given out.


"If the Islamic banking system had made an impact earlier, then it may have been possible to avoid the economic disorder as the system will not bring such problems," he said in the Dialog@1 programme over TV1.


According to Nor Mohamed, the capitalist system was already beginning to deteriorate since the 1980s as too much freedom was given to the private sector and governments not having a direct role in the economy. He said the capitalist system, championed by the United States and the United Kingdom, has been followed by other developed countries.


"The system places too much faith on the private sector with governments not interfering. We have seen many speculations occurring in the system since the 1997/1998 period in which the prices of commodities rose very high and crude oil prices touched a new record of US$140 per barrel compared to US$80 previously," Nor Mohamed said.


"This was due to the speculations arising from greed could not be curbed," he said.

Kerajaan pun sudah menerangkan sistem kapitalis tidak membawa kesejahteraan menyeluruh kepada sistem ekonomi dunia dan perbankan Islam adalah alternatif terbaik menggantikan sistem tersebut.

Mungkin sekarang adalah masa yang terbaik, kerajaan memikirkan barangan kepentingan awam seperti air, elektrik dan barang makanan tidak dibiarkan ditentukan oleh beberapa orang Ketua Eksekutif dan eksekutif kanan.

Mungkin sekarang juga adalah masa yang terbaik, semua pihak duduk semeja tanpa memakai baju berlogo parti masing-masing, membincangkan penggunaan hukum hudud dengan hati yang terbuka.

Mungkin sekarang juga adalah masa yang terbaik membincangkan betapa rasuah dan salahguna kuasa itu benar-benar akan menghancurkan bangsa Melayu pada masa hadapan.

Mungkin sekarang juga adalah masa yang terbaik untuk meletakkan seseorang memegang jawatan dan tugas berdasarkan kebolehan dan pengalamannya, bukan berdasarkan menjaga kepentingan kuota dan undi untuk pemilihan parti kelak.

Atau mungkin... kita lebih rela bangsa Melayu diperbodohkan, dianggap bodoh dan berkekalan bodohnya demi kepentingan beberapa orang yang mendakwa sebagai 'pemimpin dan ikon' bangsa Melayu.

Mungkin pada masa hadapan itu, barulah pemimpin kita membuat ceramah ke seluruh negara bahawa perlunya bangsa Melayu itu wujud.... mungkin... mungkin pada masa itu, bangsa Melayu telah runtuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...