Wednesday, January 7, 2009

Sime Darby Batal Rancangan Ambilalih IJN Malaysia


Hari ini Sime Darby membatalkan hasrat mengambilalih IJN dan salah satu alasannya ialah setelah mengambilkira pandangan rakyat. 'Ini bukan pengambilalihan sebuah syarikat perniagaan, sebaliknya merupakan perkongsian. Kami hanya mahukan 51% – Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid [Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby]'. Chua Soi Lek pula berkata:- 'Kalau diperhatikan projek-projek yang diswastakan, bayarannya akan terus meningkat'.

Rasanya pengurusan Sime Darby terdiri dari ramai professional yang berkaliber sehingga mampu memberikan komitmen bahawa bayaran yang dikenakan kepada pesakit tidak akan meningkat. Apa kata kalau Sime Darby buat kajian untuk ambilalih syarikat-syarikat atau entiti-entiti kerajaan lain yang lebih bermasalah dan gunakan kepakaran perniagaan mereka untuk membuat keuntungan dari aktiviti tersebut. Tentu pengurusan Sime Darby tidak sanggup melihat 'Financial Statement' tahunan mereka memaparkan peratusan tertinggi keuntungan 'Consolidated Account' adalah dari bayaran orang sakit jantung. Bayangkanlah senarai menunggu untuk mendapatkan rawatan jantung di IJN adalah ramai dan tempoh menunggu adalah berbulan-bulan lamanya, banyak jangkaan pendapatan tu.


Apa salahnya sekali-sekali tu, dengarlah nasihat mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir. Bukannya dia suruh terjun sungai pun.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...